Oto kolejne proponowane działania w ramach tematu:
,,Witaj Wiosno!"
,,Marzanna co to za panna?" - Rozwiązanie zagadki
Co to za lalka?
Nie jest plastikowa ale naturalna.
Zrobiona z siana, pięknie udekorowana,
nie służy do zabawy lecz do dawnych zwyczai.
Żegna ona zimę bo wiosna nadchodzi
by wszystkim życie trochę osłodzicić.
(Marzanna)
Omówienie tradycji związanych z marzanną.
,,Żegnamy zimę" - Zabawa językowa
Dziecko dokańcza zdanie: ,,Razem z marzanną żegnamy..." wymienia tu nazwę przdmiotu bądź zjawiska, które odchodzi wraz z odejściem zimy, np. ,,Razem z marzanną żegnamy śnieg". Rodzic powtarza to zdanie, słowo które dodało dziecko i dodaje swoje, następnie dziecko powtarza zdanie i wszystkie dodane słowa, potem rodzic i tak aż do wyczerpania słów związanych z zimą (śnieg, grad, śnieżynki, lód, sople, mróz, szron, krótki dzień, sanki, narty, łyżywy, czapki, rękawiczki, szaliki, buty zimowe itp.) Dobrze sobie zapisać te dodawane słowa ponieważ przydadzą sie do kolejnego ćwiczenia.
,,Śnieg, lód.." - Określanie pierwszej głoski i ostatniej, analiza i synteza głoskowa i sylabowa (podział na głoski i sylaby oraz składanie ich z głosek i sylab mówionych przez rodzica) słów użytych w poprzedniej zabawie.
,,Astonomiczna wiosna a kalendarzowa wiosna"
Astronomiczna wiosna (związana ze zjawiskami atmosferycznymi) jest 20 marca gdy mamy równonoc wiosenną to znaczy, że dzień i noc mają tyle samo godzin - 12 godzin.
Kalendarzowa wiosna - Wypada 21 marca dzień później. To jest stały termin. Załącznik - Karta pracy do wycinania i przyklejania.
,,Równonoc wiosenna" - Dziecko wraz z rodzicem odrysowuje i wycina 12 kółek. Następnie układa i przelicza je. Tak samo robi z kółkami w innym kolorze. Porównuje zbiory i stwierdza, ze w każdym jest tyle samo.
,,Ćwiczenia matematyczne":
- Przeliczanie wszystkich kółek i określanie ile jest razem.
- Ddodawanie i odejmowanie z wykorzystaniem kółek.
,,Która z kolei jest marzanna...? - Ćwiczenie matematyczne
Numerujemy wszystie kółka, odkręcamy numerami do spodu i układamy w dużym kole. Dziecko chowa się, a w tym czasie rodzic dopisuje ołówkiem literkę M symbolizującą marzannę na jednym z kółek i odkręca je z powrotem. Zadaniem dziecka jest odnalezienie marzanny posługując się liczebnikami porządkowymi tzn. zadjąc pytanie:
Dziecko: ,,Czy marzanna jest druga...?"
Jeśli marzanna nie jest pod cyfrą 2 to rodzic odkręca kółko z cyfrą 2 i odpowiada:
Rodzic: ,,Nie, mniej" / ,,Nie, więcej" (w zależności pod jaką cyfrą ukryta jest marzanna).
Kontynuujemy w ten spsoób zabawę, aż dziecko odnajdzie marzannę.
,,Marzanna zimowa panna" - Wykonanie marzanny z rolki po papierze toaletowym metodą kolażu z dostępnych w domu materiałów.
Propozycje wykonania: można obkleić klejem i kaszą , folią aluminiową, kawałkami gazet, wyciętymi paskami z papieru kolorowego, nici, wełny, kawałków materiału, watą, patyczkami, papierkami.
GALERIA - WYSTAWA PRAC
Prosimy o zrobienie zdjęć wszystkim twórczym pracom wykonanym przez Państwa i dzieci oraz nadesłanie ich na adres przedszkola: p1@edu.um.warszawa.pl abyśmy mgli zrobić piękną galerię na pożegnanie zimy i powitanie wiosny!
Na popołudnie proponuję trochę ćwiczeń. Dzisiaj będziemy ćwiczyć wymowę.
Proszę czytać głośno wiersz, a dziecko niech powtarza wymawiając szczególnie starannie głoski -sz, -szcz, -ż i -s.
Życzę miłej zabawy :-)
Szczur Sven
Szczur ze Szwecji, Sven Ponury
Bardzo lichej był postury.
Ale za to, szczwany ssak
Bardzo dobrze wiedział, jak
Wokół siebie robić szum
Żeby wybić się nad tłum.
Szczerzył żuchwę, futro stroszył,
Trzaskał szczęką, myszy płoszył.
Było głośno o tym szczurze;
Że szczur mały - ego duże.
Jednym słowem - szczur nad szczury!
-Oprócz lichej tak postury ...
Szukał żony nasz szczur Sven
-Musi piękna być jak sen!
Dobra, mądra, romantyczna,
Szybka, skromna, szczurzo-śliczna!
-Moje panny, będzie dobrze,
Żonie dam uczucia szczodrze,
Będę dobrym mężem szczurzym,
Czasem dam gałązkę róży,
O rodzinę zadbam sam,
Słowo szczura daję wam!
Lecz dorodne panny szczurze
Słuchać nie chciały już dłużej,
No bo na co szczurek, który
takiej lichej jest postury?...
Katarzyna Łapacz
"Powiedz mi, a zapomnę.
Pokaż mi, a zapamiętam.
Pozwól mi zrobić, a zrozumiem"
00-132 Warszawa
ul. Grzybowska 12/14 A