Witam was dziś porozmawiamy :„Książka to godny szacunku przyjaciel”
1.Słuchanie listu książki do dzieci -wprowadzenie do tematu.
Drogie dzieci!
My, proszę dzieci, nie lubimy siedzieć w szufladzie w czasie zimy
ani za piecem sterczeć w lecie, jak jakie śmiecie czy rupiecie!
Ze strachu bledną nasze twarze, gdy ktoś kredkami po nas maże.
A przecież, drodzy Przyjaciele do szczęścia trzeba nam niewiele.
Jakaś półeczka czy szuflada
świetnie się dla nas właśnie nada.
Kącik bezpieczny, czysty, suchy,
by nie dosięgły nas maluchy...
Nie macie półki, Moi Mili?
To może byście ją zrobili?
Młotek, deseczka, gwóźdź, obcążki...
Tatuś pomoże. Czołem!
(Książki.)
2. Jak myślicie kto jest nadawcą listu?
(KSIĄŻKA )
3. Pokaz.– zadbaną i zniszczoną i prosi o porównanie obu rekwizytów. Dzieci wypowiadają sie nt ich wyglądu : duża-mała, czysta-brudna, gruba, cienka, stara, zniszczona.
4. O co apelują do nas książki? Dlaczego w tej książce są zagięte kartki? O co proszą książki swoich czytelników? Dlaczego powinniśmy je szanować? W jaki sposób?
5. Czytanie fragmentu wiersza ,,Skarga książki’’ (wiersz zpoprzednich zajęć)
6. Ułożenie na podstawie przeczytanego tekstu oraz własnych spostrzeżeń zasad poszanowania książek
- REGULAMIN POSZANOWANIA KSIĄŻEK.
- Myj ręce przed czytaniem.
- Nie zginaj rogów kartek.
- Używaj zakładki.
- Nie wyrywaj kartek z książki.
- Nie pisz i nie rysuj w książce.
- Nie czytaj przy jedzeniu.
- Nie śliń palców przy odwracaniu kartek.
- Obłóż książkę w papier lub folię.
- Napraw ją gdy się rozkleja.
- Nie czytaj przy słabym świetle.
- Podczas czytania siedź prosto i swobodnie.
- Nie zginaj cienkiej książki w rulon.
7. Czy to prawda, czy też nie?- zabawa dydaktyczna.
Poproś rodzica by przeczytał kolejno zdania na temat wyglądu książki lub sposobu korzystania z niej, a zadaniem dzieci jest stwierdzenie (określenie) czy zadnie jest prawdziwe lub dotyczy prawidłowego zachowania dzieci mówiąc tak !, jeśli zdanie jest nieprawdziwe lub odnosi się do złego traktowania książki dziecko mówi nie !.
- Ładna i czysta okładka książki
- Poplamione kartki,
- Pozaginane rogi,
- Książkę oglądamy brudnymi rękoma
- Gdy jemy obiad oglądamy książkę
- Rzucam książką o podłogę
- Książkę odkładam na półkę
- Gdy chcemy kupić książkę idziemy do apteki.
- Gdy chcemy wypożyczyć książkę, idziemy do biblioteki.
- Książka ma wiele stron, które są z papieru.
- Nie oglądamy książek, jeśli nie umyjemy rąk.
- Żeby zaznaczyć miejsce, w którym czytamy, zaginamy róg kartki.
8. Ruchowa interpretacja wiersza „Książeczka” K. Pac – Gajewskiej.
W książeczce płynie rzeczka, (wykonanie rękami ruchu fal)
w książeczce szumi las. (naśladowanie kołyszących się drzew)
W prześlicznych tych książeczkach
tysiące przygód masz. (naśladowanie oglądania książki)
Książeczka cię powiedzie (marsz)
na strome szczyty skał, (składanie rąk nad głową)
z niej możesz się dowiedzieć,
gdzie niedźwiedź zimą spał. (ułożenie głowy na rękach, jak do snu)
Jak świerszczyk grał na skrzypcach, (naśladowanie gry na skrzypcach)
jak morzem płynął śledź, (wysunięcie rąk do przodu)
i co robiła Wikcia, (wzruszenie ramion)
by same piątki mieć. (pokazanie całej dłoni)
Lecz chroń i szanuj książki (grożenie palcem)
i kartek nie drzyj też,
wpierw dobrze umyj rączki, (naśladowanie mycia rąk)
a potem książki bierz. (ruch rozkładania książki)
9. Zagadka na temat zakładki do książki:
Kiedy przerwać musisz książki swej czytanie,
włóż ją do środka, niech w książce zostanie.
Ona Ci przypomni, dokąd trzeba wrócić,
kiedy na czytanie chęć tobie powróci (zakładka do książki)
"Powiedz mi, a zapomnę.
Pokaż mi, a zapamiętam.
Pozwól mi zrobić, a zrozumiem"
00-132 Warszawa
ul. Grzybowska 12/14 A