Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

Zabawy z książką

Zabawy z książką

Dzień dobry.

Rytuały w życiu dziecka są ważne, również te czytelnicze. Wierszyki przed snem, komiksy przy śniadaniu, weekendowe głośne zabawy z książkami-szukankami itd.

Dzieci uwielbiają tę stałość, regularny rytm, który daje im poczucie pewności i pomaga umiejscawiać zdarzenia w czasie.

Ale raz na jakiś czas warto rzucić sobie wyzwanie i wpuścić powiew świeżości w czytelnicze przyzwyczajenia.

Wiosna to idealny czas, by zmienić utarte czytelnicze szlaki, pozwolić im bujnie i swobodnie rozkwitnąć, spojrzeć na czytanie jak na zabawę i poeksperymentować wspólnie z dzieckiem w tym obszarze.

Dziś polecamy pięć ciekawych czytelniczych zabaw dla dzieci w różnym wieku – od maluchów po samodzielnych czytaczy. Tego typu aktywność to dowód na to, że kontakt z książką, to nie tylko przyswojenie zawartej w niej treści. Do zabaw nie potrzebujecie żadnych akcesoriów. Wystarczą wasze ulubione książki!

 

  1. PRZECZYTAJMY TO „PO ŚMIESZNEMU”

Dziecko wybiera książkę, którą dobrze zna i lubi.  Najlepiej, aby był to jeden z tych tytułów, po które sięgacie regularnie, czytając go wciąż i wciąż od nowa, aż macie wrażenie, że znacie już całą treść na pamięć.

Dorosły zaczyna czytać jak gdyby nigdy nic, ale nagle, zupełnie niespodziewanie, przy trzeciej czy czwartej linijce tekstu zastępuje któreś zwyczajne słowo innym, najlepiej śmiesznym. I za chwilę –znowu!  A potem jeszcze raz. Przebiega to mniej więcej tak (zmienione wyrazy pogrubiłam):

„Mój braciszek Antoś uwielbia piłkę nożną. Tata od czasu do czasu kupuje bilety i zabiera go na co ważniejsze mecze. Zobaczyć swoją ulubioną świnkę na żywo, to zupełnie co innego niż oglądać transmisję w telewizji! Mój brat nie tylko interesuje się zupą pomidorową, lecz także z dużym zapałem gra w szkolnej drużynie. Gra także na biurku pana dyrektora, pomiędzy meblami, co jednak nie podoba się naszej mamie” .

 

  1. PRZY LATARCE

Dzieci lubią tajemniczą, klimatyczną atmosferę półmroku, cienie biegające po ścianach, stłumione głosy, poczucie odcięcia od rzeczywistości. W takiej magicznej oprawie zwyczajna z pozoru lektura może zostać odebrana zupełnie inaczej, wywołać silniejsze emocje i na dłużej pozostać w pamięci. Wystarczy, że wyłączymy główne źródło światła, zostawiając tylko niewielkie światło latarki albo małej lampki. Dodatkowo możemy oczywiście zrobić namiot z koca czy prześcieradeł i schować się  w nim razem z dzieckiem, co będzie dodatkową atrakcją. W przedszkolu często bawiliśmy się z latarkami opowiadając sobie przeróżne historie

 

  1. Z PODZIAŁEM NA ROLE dla szkolnego rodzeństwa

Do tej zabawy szczególnie warto zachęcić dzieci, które potrafią już samodzielnie czytać, ale nauczyły się tego całkiem niedawno. Będzie to bowiem dla nich świetna okazja do ćwiczenia nowych umiejętności, bez skupiania się na samym procesie.

Wspólnie wybierzcie książkę. Dziecko nie musi jej znać, ważne natomiast jest, by znalazła się w niej odpowiednia liczba kwestii wypowiadanych przez różne osoby. Dialogi powinny być krótkie i proste. Można bawić się we dwoje lub troje – przy jednym egzemplarzu książki jest to maksymalna liczba uczestników zabawy ze względu na widoczność tekstu, w innym przypadku grupa może być oczywiście większa.

Dziecko samo wybiera, którą postacią chce być. Narratorem, ze względu na dłuższe partie tekstu, jest zwykle osoba dorosła. Czytając, warto zadbać o modulację głosu, odzwierciedlającą sposób mówienia danego bohatera – piskliwy głosik myszki, basowe mruczenie niedźwiedzia, skrzekliwe gadanie żabki itd. Jeśli dziecko nieźle radzi sobie z czytaniem, je również zachęćcie do takiej teatralnej improwizacji.

 

  1. KTO TO POWIEDZIAŁ?

Do tej zabawy  wybierzcie kilkanaście  książek szczególnie lubianych przez dziecko, których bohaterowie są mu dobrze znani. Dziecko siada odwrócone do Was plecami. Jego zadaniem będzie odgadnięcie,  kto wypowiedział słowa w odczytanym przez Was na głos fragmencie książki.

Na przykład:

„Lilka! Chcesz moje cukierki, które dostałem od babci?! Nie mam już na nie ochoty! Muszę jeść warzywa! Dużo warzyw!” (Antoś)

„Czy wszyscy architekci mają na imię Frank?” (Młody Frank Architekt)

„A to dopiero! Nasz drogi kuzyn obiecuje nam gruszki na wierzbie! Zadziwiające, zadziwiające!” (Dziadziuś Zdziwionek)

  1. CO BY BYŁO, GDYBY…

Niektóre książki tak bardzo działają na wyobraźnię, że chciałoby się znaleźć w historii przez nie opowiedzianej, poznać osobiście bohaterów, porozmawiać z nimi przez chwilę. W tej zabawie umożliwimy to dziecku, opowiadając mu o tym, co by było, gdyby natknęło się nagle na swego bohatera z bajki.

Na przykład:

„Tego dnia obudziłeś się bardzo ze wszystkiego niezadowolony. „Nie chcę iść do przedszkola” – pomyślałeś, człapiąc do łazienki noga za nogą. Ze spuszczoną głową podszedłeś do umywalki i sięgnąłeś po szczoteczkę do zębów. W tym momencie usłyszałeś dziwne mlaskanie. Jakby ktoś  zajadał się łapczywie czymś wyjątkowo smakowitym. Odwróciłeś się gwałtownie. Za tobą, na klejącej się podłodze, wśród zrzuconych ze stojaka ręczników, siedział Kubuś Puchatek. Zajadał się miodem, wyciąganym wprost z wielkiego szklanego słoja”.

Mam nadzieję, że czytelnicze zabawy dadzą Wam dużo frajdy i staną się okazją do szerszego i mniej konwencjonalnego kontaktu z książkami.

Data dodania: 2020-04-21 14:43:49
Data edycji: 2020-04-21 14:48:34
Ilość wyświetleń: 581

"Powiedz mi, a zapomnę.

Pokaż mi, a zapamiętam.

Pozwól mi zrobić, a zrozumiem"

Konfucjusz
Bądź z nami
aktualności i informacje
Biuletynu Informacji PublicznejTłumacz języka migowego
Biuletynu Informacji Publicznej
Tłumacz języka migowego