Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

Z ekologią na Ty - przyroda moim przyjacielem

Z ekologią na Ty - przyroda moim przyjacielem

 

Proponowane działania w ramach tematu:

Z ekologią na Ty - przyroda moim przyjacielem

1. „List od Ziemi”- „Drogie dzieci, piszę do was bardzo zmartwiona.
Jestem bardzo brudna, zanieczyszczona i nieładna.
Chciałabym bardzo abyście mi pomogły.
Gdy rozwiążecie kilka zadań,
będę pewna, że znacie się na ekologii
i będziecie o mnie dbać i mnie szanować.
Znowu będę czysta, piękna i zadbana.”

2. Posłuchajcie wiersza W. Drabika „Co to jest ekologia?”.

Ekologia – mądre słowo
a co znaczy – powiedz sowo?
Sowa chwilę pomyślała
I odpowiedź taką dała:
„To nauka o zwierzakach,
lasach, rzekach, ludziach, ptakach.
Mówiąc, krótko w paru zdaniach
O wzajemnych powiązaniach.
Między nami, bo to wszystko
To jest nasze środowisko.
Masz je chronić i szanować”
-powiedziała mądra sowa

3.Zadania dotyczące ekologii-
I. Śmieci sortujemy, Ziemię ratujemy.
Prezentacja kolorowych koszy:
• Pojemnik biały – szkło bezbarwne: słoiki, butelki, flakony,
• Pojemnik zielony – szkło kolorowe: butelki, słoiki, buteleczki po lekach,
• Pojemnik niebieski – gazety, ulotki reklamowe, książki, zeszyty, kartony,
• Pojemnik żółty – przedmioty plastikowe: nakrętki, butelki, torebki foliowe, pojemniki, zabawki.
Zadaniem dzieci jest posortowanie śmieci i wrzucenie do odpowiednich koszy.
Co trzeba zrobić, zanim wrzuci się odpady do pojemników – zgniata puszki i butelki, odrywa się etykiety, odkręca nakrętki. Dobrym przykładem będzie butelka po soku Kubuś Play, z której łatwo odrywa się etykietę i zdejmuje zakrętkę.
II.O zwierzęta i rośliny dbamy przez co naturę wspieramy.
Zabawa „Czy znasz te rośliny i zwierzęta? Przypomnijcie sobie zajęcia „ W lesie”, „Zwierzęta Leśne”. „Jak możemy dbać o rośliny/ zwierzęta?”, „Czy możemy zachowywać się głośno w lesie?.
III .Posprzątajmy świat a Ziemia uśmiechnie się do nas.
Zabawa ruchowa do piosenki „Ekosłodziaki”. Gdy gra muzyka dzieci tańczą. Na refren zatrzymują się, śpiewają i klaszczą w rytm piosenki.


IV. Gdy woda czysta jest przyroda cieszy się.
ZAGADKI O WODZIE. Wysłuchanie zagadek i podanie właściwej odpowiedzi na wysłuchaną zagadkę.
Gdy go długo nie ma
Wszyscy narzekają,
a gdy przyjdzie, pod parasol
przed nim się chowają.(deszcz)
Do suchej nitki moknie nieraz
gdy po kąpieli ciało wycierasz. (ręcznik)
Zimny, biały z nieba leci,
bardzo go lubicie dzieci.
A gdy słońce mocniej grzeje,
to się woda z niego leje. (śnieg)
Zwykle się rozlewa, leje,
czasem jak kamień twardnieje.
Bez niej trawy usychają,
a zwierzęta umierają. (woda)
Spogląda z wysoka
na kurki na wannę.
Gdy go używasz
udaje fontannę. (prysznic)

4.Zabawa matematyczna „Ukryte rybki”.
Zobacz obrazek przedstawiający zanieczyszczoną rzekę, w której za różnymi śmieciami ukryły się ryby. Dzieci liczą, ile ryb się schowało, określają w jakich miejscach się schowały.
„Co można zrobić, żeby wody były czyste a zwierzęta tam przebywające szczęśliwe? Jak możemy oszczędzać wodę?”Znajdź obrazek o rybkach i policz je.

5. Brudne powietrze precz i lepiej wszystkim oddycha się!
Oglądznie obrazków przedstawiających zanieczyszczony i czysty krajobraz. Wypowiedzi na temat krajobrazów i uczuć jakie one wywołują u dzieci.
„Co możemy zrobić by powietrze było czyste? Co zanieczyszcza nam powietrze?”Odniesienie się do wczorajszych zajęć

6. Jesteśmy małymi ekologami, o Ziemię dbamy.
Zabawa słowna „Tak lub nie”.
1. Ekologia zajmuje się ochroną środowiska? tak czy nie (tak)
2. Należy oszczędzać wodę w domu i w przedszkolu? tak czy nie (tak)
3. Możemy w lesie hałasować i straszyć zwierzęta? tak czy nie (nie)
4. Wyrzucamy śmieci do kosza? tak czy nie (tak)
5. Możemy zostawić śmieci w lesie? tak czy nie (nie)
6. Rozpalamy ognisko w lesie tak czy nie? (nie)

7. Zapoznanie z pojęciem „recykling” oraz wykonanie przez dzieci papierowych rybek z rolki po papierze toaletowym.
Żeby śmieci było mniej można je przetwarzać, ale najpierw trzeba oddzielić od innych. Najlepszym sposobem walki ze śmieciami jest segregacja odpadów- to co robiliśmy na początku zajęć. Do środowiska trafia mniej zanieczyszczeń, a ze śmieci odzyskuje się cenne surowce, z których można produkować zupełnie nowe rzeczy.

Data dodania: 2020-04-24 09:54:29
Data edycji: 2020-04-24 10:11:29
Ilość wyświetleń: 1469

"Powiedz mi, a zapomnę.

Pokaż mi, a zapamiętam.

Pozwól mi zrobić, a zrozumiem"

Konfucjusz
Bądź z nami
aktualności i informacje
Biuletynu Informacji PublicznejTłumacz języka migowego
Biuletynu Informacji Publicznej
Tłumacz języka migowego