Czcionka:

A+A-

Kontrast:

Wielkanocny stół

Wielkanocny stół

Dzień dobry,

dziś w Wielki Czwartek porozmawiamy o potrawach, które znajdą się na wielkanocnym stole i w wielkanocnym koszyczku.

Najpierw proponuję mały masaż:

PLACEK
Baba placek ugniatała, wyciskała, wałkowała [z wyczuciem ugniatamy boki dziecka, wodzimy dłońmi zwiniętymi w pięści po jego plecach w górę i w dół]   
raz na prawo, raz na lewo
potem trochę w przód i w tył:
żeby placek dobry był. [masujemy plecy aż poczujemy ciepło]
Cicho... cicho... placek rośnie
w ciepłym piecu u babuni.
A gdy będzie upieczony,
każdy brzuszek zadowoli,
wyjmujemy i kroimy [kroimy brzegiem dłoni]
dla mamusi i tatusia i zjadamy mniam, mniam.

 

,,Wielkanocne pyszności”

W przedszkolu na każdym kroku widać było zbliżającą się Wielkanoc. W wazonach stały bazie, a obok – koszyczki z jajkami. Wszystkie zawieszone dekoracje też przypominały o świętach. Słońce każdego kolejnego dnia coraz mocniej świeciło. Ada, podobnie jak inne dzieci z jej grupy, nie mogła doczekać się świąt. Pani opowiadała o tradycjach wielkanocnych. – A może zrobimy sobie mazurka? I jeszcze babkę i szynkę. Nie może też zabraknąć chleba i jajek! – Ale jak my to wszystko sami zrobimy? – dopytywał Kamil. – To naprawdę dużo pracy. Widziałem, jak babcia piekła ciasto. Pani tajemniczo uśmiechnęła się do dzieci. – Tak naprawdę zrobimy dziś te wszystkie smakołyki, ale one nie będą nadawały się do jedzenia. Wykonamy je z masy solnej, potem wypieczemy i pomalujemy. A na koniec urządzimy kącik wielkanocny. – Ale fajny pomysł – zawołał Kamil. Ada zrobiła wielką babę wielkanocną, a Kamil – szyneczkę. Inne dzieci też starały się jak mogły. Po pomalowaniu i ułożeniu na stoliczku wszystkie „smakołyki” wyglądały jak prawdziwe, zwłaszcza baba z lukrem. Po podwieczorku do sali średniaków przyszły w odwiedziny starszaki. – Ale macie tu pyszniutkie pyszności! – oblizując się, zawołał Maciek i wyciągnął rękę po babę. W ostatniej chwili przed zjedzeniem powstrzymał go Olek. – Dlaczego nie mogę się poczęstować? Trzeba jeść szybko, póki świeże. Potem już nie będą takie dobre. – Maciek, przyjrzyj się uważniej tym smakołykom. Przecież one są z masy solnej. Jeszcze mógłbyś sobie przez nie połamać zęby. Najlepiej poczekaj na prawdziwy wielkanocny stół i prawdziwe pyszności. Maciek przytaknął głową, ale i tak ukradkiem – kiedy nikt nie patrzył – powąchał babkę. Skrzywił się, zawiedziony, i rad nierad postanowił jednak poczekać na święta.

Porozmawiajmy z dzieckiem nt. przeczytanego tekstu:

Pytania pomocnicze

 − Z czego dzieci wykonały smakołyki do koszyka wielkanocnego?

− Dlaczego Olek powstrzymał Maćka przed skosztowaniem babki z kącika wielkanocnego? 

− O jakich tradycjach wielkanocnych była mowa w opowiadaniu?

− Jakie smakołyki z wielkanocnego stołu lubisz najbardziej?

Pozmawiajmy z dzieckiem o tym, jakie potrawy postawimy na wielkanocnym stole w naszym domu.

 

A teraz zapraszam do wykonania smakołyków z masy solnej:

Składniki na masę solną

  • szklanka mąki
  • szklanka soli
  • ½ szklanki wody 

Przepis na masę solną

  • W misce wymieszaj mąkę z solą a następnie dodaj wodę i dokładnie wymieszaj a następnie ugniataj do uzyskania jednolitej gładkiej i elastycznej masy.

A jak ma wyglądać koszyczek wielkanocny, co do niego włożymy? Obejrzyjcie film.

 

 

I na koniec trochę ruchu.

Ćwiczenia metodą Weroniki Sherborne – partnerem może być rodzeństwo lub rodzic

- Siad w parach plecami do siebie - najpierw delikatne ocieranie się, przytulanie, "wyczuwanie" plecami partnera, potem - pchanie partnera plecami (poznawanie własnej siły)

- Huśtawka - jedno dziecko leży na kocu, pozostali trzymają krawędź koca i usiłują huśtać. W parach trzymanie się za ręce - wspólne siadanie na podłodze i wstawanie równocześnie z trzymaniem się za przeguby.

- Paczka - dziecko siedzi skulone w kłębek, a współćwiczący próbuje "rozwiązać paczkę", ciągnąć za nogi i ręce

- Worek - dziecko leży na brzuchu lub plecach a dorosły próbuje przewrócić go na drugą stronę

 

Miłego dnia !

Data dodania: 2020-04-09 09:00:51
Data edycji: 2020-04-09 09:26:38
Ilość wyświetleń: 166

"Powiedz mi, a zapomnę.

Pokaż mi, a zapamiętam.

Pozwól mi zrobić, a zrozumiem"

Konfucjusz
Bądź z nami
aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej