Wielkanocny stół - Przedszkole nr 1 w Warszawie
Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

Wielkanocny stół

Wielkanocny stół

Dzień dobry,

dziÅ› w Wielki Czwartek porozmawiamy o potrawach, które znajdÄ… siÄ™ na wielkanocnym stole i w wielkanocnym koszyczku.

Najpierw proponuję mały masaż:

PLACEK
Baba placek ugniataÅ‚a, wyciskaÅ‚a, waÅ‚kowaÅ‚a [z wyczuciem ugniatamy boki dziecka, wodzimy dÅ‚oÅ„mi zwiniÄ™tymi w pięści po jego plecach w górÄ™ i w dóÅ‚]   
raz na prawo, raz na lewo
potem trochÄ™ w przód i w tyÅ‚:
żeby placek dobry był. [masujemy plecy aż poczujemy ciepło]
Cicho... cicho... placek rośnie
w ciepłym piecu u babuni.
A gdy będzie upieczony,
każdy brzuszek zadowoli,
wyjmujemy i kroimy [kroimy brzegiem dłoni]
dla mamusi i tatusia i zjadamy mniam, mniam.

 

,,Wielkanocne pysznoÅ›ci”

W przedszkolu na każdym kroku widać byÅ‚o zbliżajÄ…cÄ… siÄ™ Wielkanoc. W wazonach staÅ‚y bazie, a obok – koszyczki z jajkami. Wszystkie zawieszone dekoracje też przypominaÅ‚y o Å›wiÄ™tach. SÅ‚oÅ„ce każdego kolejnego dnia coraz mocniej Å›wieciÅ‚o. Ada, podobnie jak inne dzieci z jej grupy, nie mogÅ‚a doczekać siÄ™ Å›wiÄ…t. Pani opowiadaÅ‚a o tradycjach wielkanocnych. – A może zrobimy sobie mazurka? I jeszcze babkÄ™ i szynkÄ™. Nie może też zabraknąć chleba i jajek! – Ale jak my to wszystko sami zrobimy? – dopytywaÅ‚ Kamil. – To naprawdÄ™ dużo pracy. WidziaÅ‚em, jak babcia piekÅ‚a ciasto. Pani tajemniczo uÅ›miechnęła siÄ™ do dzieci. – Tak naprawdÄ™ zrobimy dziÅ› te wszystkie smakoÅ‚yki, ale one nie bÄ™dÄ… nadawaÅ‚y siÄ™ do jedzenia. Wykonamy je z masy solnej, potem wypieczemy i pomalujemy. A na koniec urzÄ…dzimy kÄ…cik wielkanocny. – Ale fajny pomysÅ‚ – zawoÅ‚aÅ‚ Kamil. Ada zrobiÅ‚a wielkÄ… babÄ™ wielkanocnÄ…, a Kamil – szyneczkÄ™. Inne dzieci też staraÅ‚y siÄ™ jak mogÅ‚y. Po pomalowaniu i uÅ‚ożeniu na stoliczku wszystkie „smakoÅ‚yki” wyglÄ…daÅ‚y jak prawdziwe, zwÅ‚aszcza baba z lukrem. Po podwieczorku do sali Å›redniaków przyszÅ‚y w odwiedziny starszaki. – Ale macie tu pyszniutkie pysznoÅ›ci! – oblizujÄ…c siÄ™, zawoÅ‚aÅ‚ Maciek i wyciÄ…gnÄ…Å‚ rÄ™kÄ™ po babÄ™. W ostatniej chwili przed zjedzeniem powstrzymaÅ‚ go Olek. – Dlaczego nie mogÄ™ siÄ™ poczÄ™stować? Trzeba jeść szybko, póki Å›wieże. Potem już nie bÄ™dÄ… takie dobre. – Maciek, przyjrzyj siÄ™ uważniej tym smakoÅ‚ykom. Przecież one sÄ… z masy solnej. Jeszcze mógÅ‚byÅ› sobie przez nie poÅ‚amać zÄ™by. Najlepiej poczekaj na prawdziwy wielkanocny stóÅ‚ i prawdziwe pysznoÅ›ci. Maciek przytaknÄ…Å‚ gÅ‚owÄ…, ale i tak ukradkiem – kiedy nikt nie patrzyÅ‚ – powÄ…chaÅ‚ babkÄ™. SkrzywiÅ‚ siÄ™, zawiedziony, i rad nierad postanowiÅ‚ jednak poczekać na Å›wiÄ™ta.

Porozmawiajmy z dzieckiem nt. przeczytanego tekstu:

Pytania pomocnicze

 − Z czego dzieci wykonaÅ‚y smakoÅ‚yki do koszyka wielkanocnego?

− Dlaczego Olek powstrzymaÅ‚ Maćka przed skosztowaniem babki z kÄ…cika wielkanocnego? 

− O jakich tradycjach wielkanocnych byÅ‚a mowa w opowiadaniu?

− Jakie smakoÅ‚yki z wielkanocnego stoÅ‚u lubisz najbardziej?

Pozmawiajmy z dzieckiem o tym, jakie potrawy postawimy na wielkanocnym stole w naszym domu.

 

A teraz zapraszam do wykonania smakoÅ‚yków z masy solnej:

Składniki na masę solną

  • szklanka mÄ…ki
  • szklanka soli
  • ½ szklanki wody 

Przepis na masÄ™ solnÄ…

  • W misce wymieszaj mÄ…kÄ™ z solÄ… a nastÄ™pnie dodaj wodÄ™ i dokÅ‚adnie wymieszaj a nastÄ™pnie ugniataj do uzyskania jednolitej gÅ‚adkiej i elastycznej masy.

A jak ma wyglądać koszyczek wielkanocny, co do niego włożymy? Obejrzyjcie film.

 

 

I na koniec trochÄ™ ruchu.

Ćwiczenia metodÄ… Weroniki Sherborne – partnerem może być rodzeÅ„stwo lub rodzic

- Siad w parach plecami do siebie - najpierw delikatne ocieranie się, przytulanie, "wyczuwanie" plecami partnera, potem - pchanie partnera plecami (poznawanie własnej siły)

- HuÅ›tawka - jedno dziecko leży na kocu, pozostali trzymajÄ… krawÄ™dź koca i usiÅ‚ujÄ… huÅ›tać. W parach trzymanie siÄ™ za rÄ™ce - wspólne siadanie na podÅ‚odze i wstawanie równoczeÅ›nie z trzymaniem siÄ™ za przeguby.

- Paczka - dziecko siedzi skulone w kÅ‚Ä™bek, a współćwiczÄ…cy próbuje "rozwiÄ…zać paczkÄ™", ciÄ…gnąć za nogi i rÄ™ce

- Worek - dziecko leży na brzuchu lub plecach a dorosÅ‚y próbuje przewrócić go na drugÄ… stronÄ™

 

Miłego dnia !

Data dodania: 2020-04-09 09:00:51
Data edycji: 2020-04-09 09:26:38
Ilość wyświetleń: 1138

"Powiedz mi, a zapomnÄ™.

Pokaż mi, a zapamiętam.

Pozwól mi zrobić, a zrozumiem"

Konfucjusz
Bądź z nami
aktualności i informacje
Biuletynu Informacji PublicznejTłumacz języka migowego
Biuletynu Informacji Publicznej
Tłumacz języka migowego