Dzień dobry,
dziÅ› w Wielki Czwartek porozmawiamy o potrawach, które znajdÄ… siÄ™ na wielkanocnym stole i w wielkanocnym koszyczku.
Najpierw proponuję mały masaż:
PLACEK
Baba placek ugniataÅ‚a, wyciskaÅ‚a, waÅ‚kowaÅ‚a [z wyczuciem ugniatamy boki dziecka, wodzimy dÅ‚oÅ„mi zwiniÄ™tymi w pięści po jego plecach w górÄ™ i w dóÅ‚]
raz na prawo, raz na lewo
potem trochÄ™ w przód i w tyÅ‚:
żeby placek dobry był. [masujemy plecy aż poczujemy ciepło]
Cicho... cicho... placek rośnie
w ciepłym piecu u babuni.
A gdy będzie upieczony,
każdy brzuszek zadowoli,
wyjmujemy i kroimy [kroimy brzegiem dłoni]
dla mamusi i tatusia i zjadamy mniam, mniam.
,,Wielkanocne pysznoÅ›ci”
W przedszkolu na każdym kroku widać byÅ‚o zbliżajÄ…cÄ… siÄ™ Wielkanoc. W wazonach staÅ‚y bazie, a obok – koszyczki z jajkami. Wszystkie zawieszone dekoracje też przypominaÅ‚y o Å›wiÄ™tach. SÅ‚oÅ„ce każdego kolejnego dnia coraz mocniej Å›wieciÅ‚o. Ada, podobnie jak inne dzieci z jej grupy, nie mogÅ‚a doczekać siÄ™ Å›wiÄ…t. Pani opowiadaÅ‚a o tradycjach wielkanocnych. – A może zrobimy sobie mazurka? I jeszcze babkÄ™ i szynkÄ™. Nie może też zabraknąć chleba i jajek! – Ale jak my to wszystko sami zrobimy? – dopytywaÅ‚ Kamil. – To naprawdÄ™ dużo pracy. WidziaÅ‚em, jak babcia piekÅ‚a ciasto. Pani tajemniczo uÅ›miechnęła siÄ™ do dzieci. – Tak naprawdÄ™ zrobimy dziÅ› te wszystkie smakoÅ‚yki, ale one nie bÄ™dÄ… nadawaÅ‚y siÄ™ do jedzenia. Wykonamy je z masy solnej, potem wypieczemy i pomalujemy. A na koniec urzÄ…dzimy kÄ…cik wielkanocny. – Ale fajny pomysÅ‚ – zawoÅ‚aÅ‚ Kamil. Ada zrobiÅ‚a wielkÄ… babÄ™ wielkanocnÄ…, a Kamil – szyneczkÄ™. Inne dzieci też staraÅ‚y siÄ™ jak mogÅ‚y. Po pomalowaniu i uÅ‚ożeniu na stoliczku wszystkie „smakoÅ‚yki” wyglÄ…daÅ‚y jak prawdziwe, zwÅ‚aszcza baba z lukrem. Po podwieczorku do sali Å›redniaków przyszÅ‚y w odwiedziny starszaki. – Ale macie tu pyszniutkie pysznoÅ›ci! – oblizujÄ…c siÄ™, zawoÅ‚aÅ‚ Maciek i wyciÄ…gnÄ…Å‚ rÄ™kÄ™ po babÄ™. W ostatniej chwili przed zjedzeniem powstrzymaÅ‚ go Olek. – Dlaczego nie mogÄ™ siÄ™ poczÄ™stować? Trzeba jeść szybko, póki Å›wieże. Potem już nie bÄ™dÄ… takie dobre. – Maciek, przyjrzyj siÄ™ uważniej tym smakoÅ‚ykom. Przecież one sÄ… z masy solnej. Jeszcze mógÅ‚byÅ› sobie przez nie poÅ‚amać zÄ™by. Najlepiej poczekaj na prawdziwy wielkanocny stóÅ‚ i prawdziwe pysznoÅ›ci. Maciek przytaknÄ…Å‚ gÅ‚owÄ…, ale i tak ukradkiem – kiedy nikt nie patrzyÅ‚ – powÄ…chaÅ‚ babkÄ™. SkrzywiÅ‚ siÄ™, zawiedziony, i rad nierad postanowiÅ‚ jednak poczekać na Å›wiÄ™ta.
Porozmawiajmy z dzieckiem nt. przeczytanego tekstu:
Pytania pomocnicze
− Z czego dzieci wykonaÅ‚y smakoÅ‚yki do koszyka wielkanocnego?
− Dlaczego Olek powstrzymaÅ‚ Maćka przed skosztowaniem babki z kÄ…cika wielkanocnego?
− O jakich tradycjach wielkanocnych byÅ‚a mowa w opowiadaniu?
− Jakie smakoÅ‚yki z wielkanocnego stoÅ‚u lubisz najbardziej?
Pozmawiajmy z dzieckiem o tym, jakie potrawy postawimy na wielkanocnym stole w naszym domu.
A teraz zapraszam do wykonania smakoÅ‚yków z masy solnej:
Składniki na masę solną
Przepis na masÄ™ solnÄ…
A jak ma wyglądać koszyczek wielkanocny, co do niego włożymy? Obejrzyjcie film.
I na koniec trochÄ™ ruchu.
Ćwiczenia metodÄ… Weroniki Sherborne – partnerem może być rodzeÅ„stwo lub rodzic
- Siad w parach plecami do siebie - najpierw delikatne ocieranie się, przytulanie, "wyczuwanie" plecami partnera, potem - pchanie partnera plecami (poznawanie własnej siły)
- HuÅ›tawka - jedno dziecko leży na kocu, pozostali trzymajÄ… krawÄ™dź koca i usiÅ‚ujÄ… huÅ›tać. W parach trzymanie siÄ™ za rÄ™ce - wspólne siadanie na podÅ‚odze i wstawanie równoczeÅ›nie z trzymaniem siÄ™ za przeguby.
- Paczka - dziecko siedzi skulone w kÅ‚Ä™bek, a współćwiczÄ…cy próbuje "rozwiÄ…zać paczkÄ™", ciÄ…gnąć za nogi i rÄ™ce
- Worek - dziecko leży na brzuchu lub plecach a dorosÅ‚y próbuje przewrócić go na drugÄ… stronÄ™
Miłego dnia !
"Powiedz mi, a zapomnÄ™.
Pokaż mi, a zapamiętam.
Pozwól mi zrobić, a zrozumiem"
00-132 Warszawa
ul. Grzybowska 12/14 A