Czcionka:

A+A-

Kontrast:

W moim domu wszystko gra.

W moim domu wszystko gra.

Dzień dobry. Witam we wtorkowe popołudnie, gotowi na zabawę? Dziś poszukamy przedmiotów, które mogą grać w domu. Czy dom może być instrumentem, a może całą orkiestrą? Zaraz sie przekonamy.

„Co słyszysz?” – zabawa dydaktyczna.

Włączamy muzykę.

 

 

Dziecko porusza się swobodnie w rytm muzyki. Gdy muzyka cichnie, dziecko zatrzymuje się, kuca i zamyka oczy. Zadaniem dziecka jest wsłuchać się w ciszę. Po upływie 5–7 sekund dziecko otwiera oczy. Zadajemy dziecku pytanie - Co usłyszało kiedy w pokoju była cisza?

I co? Czy ktoś coś uslyszał? Tak, przedmioty w domu wydają dźwięki. Gra lodówka, pralka, skrzypi krzesło, cyka zegar... To muzyka domu.

A może grają jeszcze jakies przedmioty? Może szklanki, słoiki. proponuję wam dziś zrobić szklany ksylofon.

Ksylofon to instrument perkusyjny, drewniany. Gra się na nim drewnianymi pałeczkami, uderzając w drewniane płytki. Wygląda tak:

 

 

A teraz zapraszam do wykonania szklanego ksylofonu.

Gra „Szklany ksylofon”

To wesołe zajęcie jest powołane do przekształcenia muzyki w eksperyment naukowy!  Dziecko z pewnością zainteresuje się poważnymi badaniami fal dźwiękowych, gdy tylko zagra pierwsze delikatne, słodko brzmiące melodie na własnym szklanym ksylofonie. Zostanie zachwycone wpływem różnej ilości wody w każdej z „muzycznych” szklanek używanych do wydobywania magicznych dźwięków i melodii!

Co jest potrzebne:

  • sześć wysokich szklanek lub słoików (najlepiej o jednakowym kształcie i rozmiarze);
  • woda;
  • barwniki spożywcze lub kolorowe napoje bezalkoholowe;
  • metalowa, drewniana łyżka lub drewniany patyczek do lodów;
  • dzbanek na wodę.

Instrukcja działania -Mamo, Tato:

  1. Poproś, żeby dziecko ustawiło w szeregu sześć szklanek.
  2. Niech delikatnie uderzy łyżką w każdy ze szklanych pojemników. Jaki dźwięk przy tym powstaje? Czy taki sam dla każdej szklanki?
  3. Wlej wodę do dzbanka i pozwól dziecku dodać do niej odrobinę barwnika spożywczego lub kolorowego napoju bezalkoholowego.
  4. Następnie, wraz z dzieckiem, ostrożnie wlej wodę do szklanek, aby w każdej z nich poziom wody był inny.
  5. Następnie niech twoje dziecko ponownie ostrożnie uderzy w każdą szklankę. Jaki dźwięk powstaje teraz? Czy jednakowy w każdym pojemniku??
  6. Zaproponuj dziecku eksperymentować z wysokością dźwięku, zmieniając ilość wody w szklankach.
  7. Teraz niech spróbuje zagrać melodię! Możesz pomóc mu dostosować dźwięki szklanek do nut muzycznych, dodając mniej lub więcej wody do każdej z nich.

Co się dzieje? 

Kiedy dziecko dotyka łyżką szklanki, powstają fale dźwiękowe, które przechodzą przez wodę zawartą w szklance. Pokonując ją, fale dźwiękowe załamują się (ulegają zmianie). Im więcej wody w szklance, tym wysokość dźwięku jest niższa, i odpowiednio im mniej wody, tym jest wyższa.

Co jeszcze można wypróbować?

Jeśli korzystasz z butelek, zaproponuj dziecku dmuchnąć w każdą z nich (z różną ilością wody) i posłuchać, jakie dźwięki powstają – jednakowe czy różne? Twoje dziecko chyba będzie zdziwione, bo w porównaniu z uderzeniami w butelki, wynik będzie odwrotny. Im więcej wody jest w butelce, tym wyższy będzie dźwięk. Tak się dzieje dlatego, że powstające fale dźwiękowe „podróżują” w powietrzu, nie w wodzie. Im mniej wody jest w butelce, tym więcej w niej powietrza!

 

Miłej zabawy.

 

 

 

Data dodania: 2020-05-12 15:51:02
Data edycji: 2020-05-12 16:57:28
Ilość wyświetleń: 155

"Powiedz mi, a zapomnę.

Pokaż mi, a zapamiętam.

Pozwól mi zrobić, a zrozumiem"

Konfucjusz
Bądź z nami
aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej