Dzień dobry.
Kiedy po zimie zaczyna się robić ciepło, możemy usłyszeć śpiew ptaków, które ustalają swoje terytoria i szukają „ żon”. Samice porównują zalotników i wybierają najlepszego śpiewaka. A my cieszymy się pięknymi dźwiękami płynącymi niemal z każdego miejsca. Nie zawsze jednak jesteśmy w stanie rozpoznać, co to za ptak.
Nie tylko ludzie uczą się rozpoznawania ptasich głosów. Robią to również same ptaki, u których umiejętność śpiewu czy rozpoznawania piosenek sąsiadów wcale nie jest wrodzona - dopiero z czasem nabywają ją, ucząc się od innych osobników.
W rozpoznawaniu gatunków ptaków bardzo pomocne jest kojarzenie informacji środowiskowej. Na polu czy łące można usłyszeć zupełnie inne gatunki niż w lesie
Nad polami i łąkami usłyszymy na przykład: Przepiórkę, Skowronka, Bociana, Kulika
W lesie usłyszymy min. Sikory, Drozdy, Dzięcioły, Sowy, Sójki, Kukułki
Od wczesnej wiosny, a nawet już od końca zimy, ptaki umilają nam czas swym śpiewem. Każdy śpiewa jak umie.
Czy potrafisz naśladować odgłos tych ptaków?
Zagadka słuchowa (mp3 w pliku)
Wysłuchaj odgłosy trzech ptaków - nazwij je
OPOWIEŚĆ MUZYCZNO -RUCHOWA
(muzyczne tło do tekstu)
Zabieram teraz wszystkie dzieci na wycieczkę do lasu.
Mamy brzydką pogodę, dlatego należy się odpowiednie ciepło ubrać. (Dzieci naśladują czynności związane z ubieraniem się).
Las znajduje się bardzo daleko, dlatego wybierzemy się na tą wycieczkę rowerem. (Dzieci kładą się na plecy i naśladują jazdę na rowerze)
Już prawie jesteśmy w lesie, jeszcze tylko 10 metrów (Dzieci robią 10 dużych kroków)
Jesteśmy w lesie. Idziemy cicho, aby nie spłoszyć zwierząt żyjących w lesie. (Dzieci skradają się na palcach).
Drzewa poruszają gałęziami, słychać szum wiatru. (Dzieci naśladują ruchy gałęzi drzew i szum wiatru: szszsz o różnym natężeniu).
Na ścieżce spotykamy nornice, która wesoło biega i szuka pożywienia. Czy widzicie jeszcze jakieś zwierzęta. Popatrzcie przez lornetki. (Dzieci składają dłonie w kształt lornetki, fantazjują co widzą)
Widzicie? z drzewa na drzewo przelatuje dzięcioł. (Dzieci naśladują lot ptaka – poruszają się, machając rękami).
Właśnie usiadł na jednym z drzew. Posłuchajcie, jak stuka dziobem w jego korę. (Dzieci przykucają, rytmicznie stukają palcem o podłogę, powtarzają słowa: stuk, puk, stuk, puk).
W oddali słychać, jak drwale piłują drzewo. (Dobieramy się parami, podajemy sobie ręce i naprzemiennie się przeciągamy – naśladując piłowanie drewna: zzz, zzz, zzz).
Na sośnie siedzi wróbel i głośno ćwierka. (Przykucają i głośno ćwierkają: ćwir, ćwir, ćwir). Idziemy dalej, przedzieramy się przez gęste zarośla, podnosimy wysoko nogi, omijając wysokie trawy. (Pokazują, jak przeciskają się przez zarośla. Idą, wysoko podnosząc nogi, jakby przechodziły przez wysokie trawy).
Na niebie pojawiły się ciemne chmury, lepiej nie ryzykujmy i wracajmy do domu. (Dzieci „wsiadają na rowery” pedałują odliczając do 1 do 10)
Spróbujmy jeszcze dziś wspólnie nauczyć się piosenki pt. „ Ptaszku Tomaszku”
Hej ptaszku Tomaszku ile dzieci masz w gniazdku
Jedno w domu jest, drugie w polu gdzieś
Dwoje chleb przecina, dwoje nogi zgina
Hej ptaszku Tomaszku ile dzieci masz w gniazdku
Troje złoto liczy ,troje skrzydła ćwiczy
Czworo łódką pływa, czworo coś nagrywa
Hej ptaszku Tomaszku ile dzieci masz w gniazdku
Ciągnie rzep pięcioro mają już ich sporo
I sześcioro w chmurach gra na dużych rurach
Hej ptaszku Tomaszku ile dzieci masz w gniazdku
Hej ptaszku Tomaszku ile dzieci masz w gniazdku
Hej ptaszku Tomaszku ile dzieci masz w gniazdku
Jedno w domu jest, drugie w polu gdzieś
Dwoje chleb przecina, dwoje nogi zgina
Hej ptaszku Tomaszku ile dzieci masz w gniazdku
Troje złoto liczy ,troje skrzydła ćwiczy
Czworo łódką pływa, czworo coś nagrywa
Hej ptaszku Tomaszku ile dzieci masz w gniazdku
Ciągnie rzep pięcioro mają już ich sporo
I sześcioro w chmurach gra na dużych rurach
Hej ptaszku Tomaszku ile dzieci masz w gniazdku
Hej ptaszku Tomaszku ile dzieci masz w gniazdku
Na koniec piękna refleksyjna piosenka do wysłuchania dla wszystkich rodziców.
Z pozdrowieniami Ania i Wiola
Grzegorz Turnau - Piosenka Dla Ptaka
"Powiedz mi, a zapomnę.
Pokaż mi, a zapamiętam.
Pozwól mi zrobić, a zrozumiem"
00-132 Warszawa
ul. Grzybowska 12/14 A