18.06.2020 R.
15.06.2020 r.
Dzień dobry Dzieci :)
W jednym miejscu pokoju kładziemy koło hula-hoop lub inne kółko - mrowisko. Dzieci-mrówki chodzą na czworakach po całej sali. Na hasło: Mrówki do mrowiska! kierują się w stronę koła.
*****************************************************************************************
08.06.2020 r.
Dzień dobry Drogie Dzieci.
Dzisiaj dla Was przygotowałam:
Dziecko - żabka skacze po dywanie w różnych kierunkach dookoła stawu np. ułożonego ze sznurka, może to być również kocyk. Rodzic jest bocianem - klaśnięciem w dłonie sygnalizuje nadejście bociana. Przestraszona żabka jak najszybciej wskakuje do stawu i nieruchomieje. Dwa klaśnięcia sygnalizują odejście bociana, żabka może ponownie skakać. Potem zamiana ról.
A teraz :
Nauka rymowanki "Ślimak, ślimak"- a może już ją znasz , to proszę powiedz ją.
"Ślimak, ślimak pokaż rogi, dam Ci sera na pierogi.
Jak nie sera to kapusty, od kapusty będziesz tłusty".
Pozdrawiam
Dominika Rosa
*****************************************************************************************
04.06.2020 r.
*****************************************************************************************
01.06.2020 r.
Dzień dobry Drogie Dzieci :)
*****************************************************************************************
Dzień dobry Dzieci :)
Zaczynamy od rozgrzewki - piosenka i układ choreograficzny jest wszystkim dobrze znany, gdyż tańczyliśmy tak nie raz.
Ponadto, dziś proponuję Wam naukę piosenki o zebrze, a później zabawę.
Posłuchajcie.
https://www.youtube.com/watch?v=uG0aRu5oX6M
"Zebra i lew"- zabawa ruchowa.
Na chwil kilka, dziecko zamienia się w zebrę, a rodzic w lwa :D Podczas trwania muzyki, zebra swobodnie biegały sobie po sawannie. Na przerwę w muzyce, lew wychodził na łowy, a zebra zamiera w bezruchu, by nie zostać złapane przez króla lwa :) A potem zapraszam do zamiany ról.
Pozdrawiam
Dominika Rosa
*****************************************************************************************
21.05.2020 r.
Dzień dobry Dzieci :)
*****************************************************************************************
18.05.2020 r.
Dzień dobry Dzieciaczki :)
*****************************************************************************************
14.05.2020 r.
Dzień dobry Drogie Dzieci i Szanowni Rodzice,
Dziś proszę Was o:
Wysłuchanie piosenki o zwierzętach, które mieszkają na wsi. (załączniku "Co słychać na podwórku?).
Po każdej zwrotce dorosły zadaje dzieciom pytania z nią związane, np.: Jak szczeka pies? Jak się nazywa zwierzę, które znosi jajka? Jak parska koń? Jakie dźwięki wydaje krowa, kiedy chodzi po pastwisku? Jak się nazywa zwierzę, które ma długi czerwony dziób i mieszka w gnieździe? Jakie zwierzęta mieszkają na wiejskim podwórku?.
W czasie nagrania dziecko nazywa zwierzę, którego głos słyszy i proszę by je naśladowało.
Proszę też byście próbowali śpiewać razem z nagraniem
Pozdrawiam
Dominika Rosa
*****************************************************************************************
11.05.2020 r.
Dzień dobry Dzieci :)
*****************************************************************************************
07.05.2020 r.
Dzień dobry :)
Dzieci biegają po pokoju przy muzyce, naśladując lot orła. Na hasło: "Orły lądują" kucają na podłodze i opuszczają ręce.
Pozdrawiam
Dominika Rosa
*****************************************************************************************
04.05.2020 r.
*****************************************************************************************
30.04.2020 r.
Dzień dobry Dzieci :)
Wysypujemy na środek pokoju nakrętki lub inne drobne przedmioty, które posiadacie w domu - to będą witaminki. Dajemy dziecku talerzyk najlepiej plastikowy i włączamy muzykę . Na przerwę w muzyce klaszczemy kilka razy (1,2 , 3 lub więcej w zależności od umiejętności dzieci). Zadaniem dziecka jest położyć na talerzyk tyle zakrętek ile usłyszało klaśnięć. Następnie włączamy muzykę, a dziecko w rytm muzyki zanosi talerzyk na wyznaczone miejsce.
Pozdrawiam serdecznie
Dominika Rosa
*****************************************************************************************
27.04.2020 r.
Kochane Dzieci,
Pozdrawiam serdecznie
Dominika Rosa
*****************************************************************************************
23.04.2020 r.
Dzień dobry dzieci :)
Dziś przygotowałam dla Was :
W jednym miejscu pokoju kładziemy koło hula-hoop lub inne kółko - mrowisko. Dzieci-mrówki chodzą na czworakach po całej sali. Na hasło: Mrówki do mrowiska! kierują się w stronę koła.
https://www.youtube.com/watch?v=XgSgOPHSGH4
Pozdrawiam serdecznie
Dominika Rosa
*****************************************************************************************
20.04.2020 r.
Dzień dobry :)
Dorosły włącza nagranie C. Saint-Saensa "Słoń" (nagranie w załączniku). Dzieci poruszają się ciężko jak słonie, stawiając duże kroki. Na przerwę w muzyce kładą się na dywanie i odpoczywają.
Ponadto przypomnienie i utrwalenie wszystkich, poznanych dotąd piosenek o wiośnie.
Pozdrawiam serdecznie
Dominika Rosa
*****************************************************************************************
16.04.2020 r.
Na dziś, dla dzieci przygotowałam zabawę muzyczno - ruchową (załącznik: Walc Wiedeński)
Zabawa ruchowa z gazetami;
Dorosły daje dziecku strony z gazety i podaje propozycje, jak można wykonywać nimi różne czynności: falowanie, machanie, zwijanie w rulon i patrzenie jak przez lunetę, wachlowanie się jak wachlarzem, zgniatanie w kulkę, celowanie kulkami do kosza. Zabawa ma za zadanie rozwijanie pomysłowości dziecka, jak można wykorzystać papier do zabawy ruchowej.
Wszystko to odbywa się w rytm muzyki.
*****************************************************************************************
09.04.2020 r.
Kochane Dzieci,
*****************************************************************************************
01.04.2020 r.
Dzień dobry :)
*****************************************************************************************
Kochane Dzieci,
Mam nadzieję, że Wszystkie jesteście zdrowe i świetnie bawicie się w domku.
Bardzo za Wami tęsknię.
Niestety na razie nie możemy się spotkać. Ale żebyście nie zapomniały, że jesteście Przedszkolakami przysyłam Wam kilka zadań muzycznych na ten tydzień.
Waszych rodziców bardzo proszę (w miarę możliwości) o pomoc w ich wykonaniu.
Idzie do nas wiosna
Kiedy wiosna przyjdzie do nas,
Roześmiana i zielona,
Razem z wiosną wszystkie dzieci
Zaśpiewają tak:
Zielona trawa,
zielony mech,
Zielona żaba…
rech, rechu, rech.
Zielona trawa,
zielony mech,
Zielona żaba…
rech, rechu, rech..
Rośnie trawa, rosną listki,
Rosną szybko dzieci wszystkie.
Przyfrunęły też bociany
I klekocą tak:
Zielona trawa,
zielony mech,
Zielona żaba…
rech, rechu, rech.
Zielona trawa,
zielony mech,
Zielona żaba…
rech, rechu, rech.
W lesie kwitnie już zawilec,
Obudziły się motyle,
A wieczorem nad łąkami
Słychać żabi śpiew:
Zielona trawa,
zielony mech,
Zielona żaba…
rech, rechu, rech.
Zielona trawa,
zielony mech,
Zielona żaba…
rech, rechu, rech.
*****************************************************************************************
Grzechotki/ przeszkadzajki
Wykorzystać można, rolki po papierze toaletowym, puszki np. po kocim jedzeniu lub po Pringles, rury pcv
Do środka można wsypać:
Groch, kaszę, ryż, popcorn, fasolę, soczewicę lub drobny makaron ( nie za dużo, żeby mogły grzechotać).
Jeżeli pracujemy z rolka po papierze toaletowym ( czy rura pcv) to należy zabezpieczyć otwory... Np. taśma klejąca, lub złożyć na pół i zszyć zszywaczem. Do zamknięcia, zabezpieczenia otworów, wykorzystać można również balony ( obcinamy końcówki i naciągamy na otwory, zabezpieczamy, żeby się nie zsunęły).
Możemy również dorobić rączkę, np. z patyczków do lodów, lub złożyć że sobą kilka słomek i obwinąć je taśma klejąca, a później przyozdobić np. tasiemką.
Rolkę po papierze toaletowym można pomalować farbami, kredkami, flamastrami lub obkleic kolorowym papierem lub naklejkami, piórkami czy tym czym dysponujecie .
*****************************************************************************************
Jak zrobić marakasy? - tani, prosty i szybki instrument muzyczny
No i coś w tym jest, bo ta egzotyczna nazwa odzwierciedla instrument perkusyjny należący do grupy idiofonów, którego "grzechotkowy" kształt budzi w nas dziecięcy instynkt. Chwyć i graj! Nic prostszego i bardziej satysfakcjonującego zarazem. Ze względu na swoją bezpieczną budowę nadaje się zarówno dla maluszków jak i starszaków (czyli także nas - dorosłych), a jego brzmienie jest, cóż tu wiele mówić, kojące. Bo choć najczęściej marakasy używane są w gorących latynoamerykańskich rytmach, ich pierwotne pochodzenie łączy się z południowo amerykańskimi rytuałami.
To jeden z moich ulubionych instrumentów do grania i wykonania samemu. Ten projekt zajmuje dosłownie 3 minuty! Mając w domu plastikowe łyżeczki (choć mogą rzecz jasna być i metalowe) i puste plastikowe jajko (np. jajko niespodzianka) możemy wyczarować naprawdę trwałe marakasy o różnym brzmieniu.
Jak zrobić marakasy?
Potrzebujemy:

- 2 plastikowe (lub metalowe) łyżki
- plastikowe jajko (np. z jajka niespodzianki )
- kolorowe taśmy
- garść kaszy (ja użyłam jaglanej)
Krok 1: pudełko rezonansowe
W tym kroku będziemy tworzyć brzmienie instrumentu. Wszystko zależy oczywiście od tego czym wypełnimy jajko.
Krok 2: rączka
Umieść wypełnione jajko w zagłębieniu łyżek i sklej je taśmą. Połączenie trzonków plastikowych łyżek tworzy naprawdę wygodną rączkę.
Krok 3: dekoracja
W kroku drugim mogliśmy użyć taśmy "niechlujnie" ale skutecznie. Teraz użyjmy jej by ozdobić nasz instrument. Im ciekawsze wzory taśm tym ciekawszy efekt końcowy. Ale jeśli decydujecie się na zwykłą, przeźroczystą taśmę to ma to dodatkowy walor - widać tańczące w jajku wypełnienie. Możesz także udekorować marakasy naklejkami, markerami lub farbą.
I już! Jeśli mam być szczera to po zrobieniu takich "naszych" ręcznie wykonanych marakasów w wielu kolorach i o różnym brzmieniu, kupno takich prawdziwych traci sens. Tym bardziej, że do środka możecie zrobić ich wiele, wkładając do środka najróżniejsze rzeczy:
soczewicę, kasze drobne, fasolę, piasek, spinacze, itp.
*****************************************************************************************
Gitara/ ukulele/ cytra
Domowy instrument strunowy - jak zrobić cytrę?
Kolejny projekt DIY. Tym razem coś z grupy instrumentów strunowych czyli chordofonów, ale równie tanie, proste i kolorowe.
Cytra
jako, że należy do instrumentów strunowych ( a precyzyjniej strunowych - szarpanych), potrzebne nam coś, co posłuży za struny oraz płaskie pudło rezonansowe.
POTRZEBUJEMY:
- płaską, metalową puszkę o dowolnym kształcie (np. po czekoladkach)
- gumki recepturki
- kolorową taśmę klejącą lub taśmę izolacyjną
- nożyczki
Krok 1 - naciąganie gumek na pudełko
Na początku musimy zadecydować ile "strun" ma mieć nasz cytra. Rozplanujmy je na pudełku tak, by można było swobodnie je szarpać. Przyklejamy więc rozciętą, dosyć mocno naciągniętą gumkę, taśmą klejącą do boków pudełka
Odwracamy pudełko do góry nogami. To jest ostatni moment by naciągnąć gumkę tak mocno, by uzyskać pożądaną wysokość dźwięku. Odpowiednio naciągniętą gumkę przyklejamy taśmą do dna pudełka, a następnie wiążemy supełek, by nie wyślizgnęła się z taśmy.
Postępujemy tak z każdą gumką.
Krok 2 - utwierdzanie gumek i ozdabianie pudełka zarazem
Postępujemy tak z każdą gumką.
Aby mieć pewność, że gumki nie przesuną lub poluzują się, oklejamy boki pudełka mocną taśmą klejącą. Tu mamy dużą dowolność, może to być zwykła, przezroczysta lub kolorowa taśma klejąca lub taśma izolacyjna.
Ja postanowiłam użyć kolorowych taśm, które mam w domu. Są one jednak dosyć transparentne, a nie chciałam, by napisy z opakowania były widoczne, dlatego najpierw użyłam dużej, mocno klejącej, srebrnej taśmy.
A następnie okleiłam pudło rezonansowe taśmami kolorowymi.
Wykorzystać można puste opakowania po chusteczkach higienicznych,
Gryf można wykonać z tektury, a struny z żyłki lub włóczki ( jeśli ma być tylko do ozdoby).
Ozdobić j.w.
Można również wykorzystać plastikowe pudełko po sałatce, zupie, lodach...
Wyciąć na środku dziurę... Postępować jak wyżej...
*****************************************************************************************
Jak zrobić bębenek?
Instrumenty perkusyjne są wspaniałe!
Niesamowicie rozwijają dziecko poprzez doświadczenie tworzenia muzyki. Dzięki nim każdy może muzykować. Nie mówiąc już o tym jakie to przyjemne. Dodatkowo dziecięce wersje profesjonalnych instrumentów są kolorowe i piękne. Sama radość!
Jednym słowem: instrumenty perkusyjne są wspaniałe…
ALE …drogie.
Podsunę Wam więc kilka pomysłów jak samemu (a najlepiej z dzieckiem) zrobić kilka instrumentów, prawie bez kosztowo, z rzeczy, które na ogół mamy w domu.
Według mnie to rozwiązanie jest nie tylko lepsze bo tańsze, ale głównie dlatego, że radośniejsze - więcej przy nim zabawy z dzieckiem i to uczucie rozpierającej nas (i dzieci) dumy, gdy zrobimy coś zupełnie sami!
Słówko teorii:
Wszelkiego rodzaju bębny to instrumenty muzyczne z grupy membranofonów, potrzeba więc czegoś co posłuży nam jako membrana oraz pudło rezonansowe.
Do dzieła!
POTRZEBUJEMY:
- puste opakowanie po kawie zbożowej lub inne w kształcie tulei
- balonik
- taśmę do przytrzymania balona (ja użyłam izolacyjnej) lub gumkę recepturkę
- coś do ozdoby (ja użyłam taśmy washi, ale mogą być to farby lub naklejki)
Krok 1 - przycinamy balon i tak powstaje nasza membrana
Krok 2 - naciągamy membranę na pudełko (teraz już fachowo: pudło rezonansowe)
Krok 3 - dla pewności membranę "przytrzymujemy" mocno taśmą izolacyjną lub naciągniętą gumką recepturką
Krok 4 - dowolnie ozdabiamy i gotowe!
Wysokość dźwięku naszego bębenka będzie zależeć od naciągnięcia membrany, możecie więc eksplorować to zjawisko i zrobić kilka sztuk wykorzystując różnej średnicy pudełka lub zmieniając stopień naciągnięcia balonika. Sprawdźcie też jakie jest jego brzmienie gdy podczas uderzania bębenek leży na stole, a jakie gdy trzymacie go w ręce. Do gry dobrze posłuży ołówek z gumką.
Zabawa na cały dzień.
Minimum.
Kto zrobił i cieszył się przy tym jak małe dziecko?
P.S. Innym razem zrobiliśmy bębenek gdy skończyła nam się Inka. W tym przypadku nasz bębenek miał dźwięczny, metaliczny "poblask" i długie wybrzmienie, a to dzięki temu, że dno pudełka kawy Inka zrobione jest z metalowej blaszki. Posłuchajcie!
***********************************************************************************
Jak zrobić kij deszczowy/rainmaker?
Rainmaker - kolejny instrument perkusyjny, który zrobimy sami - nosi także nazwę "rainstick" lub tłumaczony jest jako "kij deszczowy".
Instrument jak nazwa wskazuje, ma imitować odgłos deszczu, a dzięki pewnemu elementowi jakiego użyjemy w poniższym projekcie, uda się to fantastycznie.
Do dzieła!
POTRZEBUJEMY:
- dwie tekturowe rurki po ręczniku papierowym
- folię aluminiową
- dwa balony
- kilka łyżek kaszy (najlepiej jaglanej lub kuskus)
- taśmę klejącą
- nożyczki
- dowolne elementy, których użyjemy do dekoracji
Krok 1 - rurki sklejamy porządnie taśmą
Krok 2 - przecinamy balony
połówkę jednego z nich zakładamy na jeden z końców tuby
i przymocowujemy taśmą
Krok 3 - odrywamy kawałek folii aluminiowej (długości powstałej tuby)
i gnieciemy go lekko tak, by uformował pozwijanego "węża"
Ostrożnie wkładamy folię do środka i wsypujemy kaszę.
Krok 4 - zaklejamy drugi koniec używając balona i taśmy klejącej (dokładnie tak jak wcześniej)
To właśnie balony sprawiają, że słyszymy nie tylko szum deszczu - sypiącej się kaszy, ale także odgłos uderzania ziarenek o błonkę, niczym krople stukające o parapet.
Krok 5 - ozdabiamy dowolnie - ten krok najlepiej w całości oddać dziecku. Na pewno coś wymyśli
"Powiedz mi, a zapomnę.
Pokaż mi, a zapamiętam.
Pozwól mi zrobić, a zrozumiem"
00-132 Warszawa
ul. Grzybowska 12/14 A