Wielkanoc to święta, z którymi związana jest chyba największa ilość zwyczajów i tradycji – a wśród nich malowanie i święcenie jajek, dzielenie się jajkiem, śniadanie wielkanocne, śmigus-dyngus
1.Przeczytajcie Państwo dziecku opowiadanie pt. „Bajeczka wielkanocna” A. Galicy
2..Zadajcie Państwo pytania dziecku:
• Co robiło słonko?
• Kogo obudziło jako pierwsze, drugie, ... ?
• Dlaczego słonko budziło bazie, kurczaczka, zajączka i baranka?
• Jakie święta zbliżają się do nas wielkimi krokami?
3. Rozmowa na temat wielkanocnych zwyczajów i doświadczeń dzieci:
• Jak przygotowujemy się do świąt Wielkanocnych? (porządki przedświąteczne, wysyłanie kartek świątecznych, święcenie palmy wielkanocnej)
• Jakie znasz tradycje świąt Wielkanocnych? (święcenie koszyka, robienie pisanek, biały obrus, wielkanocne śniadanie, śmigus-dyngus).
Jeżeli dzieci będą miały trudność z podaniem zwyczajów świątecznych, to prowadząca zasugeruje je zagadkami, np.:
• Wysyłamy je tym, z którymi nie możemy byś w święta, a których darzymy szczególną miłością i sympatią, życząc zdrowych, pogodnych świąt.(kartki świąteczne)
• Świecimy je na tydzień przed Wielkanocą. Są barwne, kolorowe zrobione z gałązek wierzby, bazi lub sztucznych kwiatów.(palma wielkanocna)
• Przeważnie jest biały i na stole leży .Kładą na nim sztućce, stawiają talerze (obrus)
• Jak się nazywa jajko malowane co na Wielkanoc się przydaje. (pisanka)
• Żółciutkie kuleczki za kurką się toczą. Kryją się pod skrzydła, gdy wroga zobaczą (kurczątka)
• Upleciony ze słomy, wikliny chętnie nosi owoce, jarzyny. Grzyby też z lasu przyniesie oraz pisanki i baranka poniesie czasem. (koszyk)
• Ma długie uszy futerko puszyste. Ze smakiem chrupie marchewkę i sałaty listek. (zając)
4. Zajączki. – zabawa ruchowa. Dzieci są zajączkami. Skaczą po całej sali skokami zajęczymi, na sygnał dźwiękowy kulą się, zwijają się w kłębuszki i „śpią”.
5. Co w koszyczku? – znaczeniu potraw:
• Baranek - zwycięstwo Chrystusa, który jak ofiarny baranek oddał swoje życie za ludzi, by następnie zmartwychwstać i odnieść zwycięstwo nad grzechem, złem i śmiercią.
• Jajka – symbol życia
• Szynka – symbol zdrowia,
• Chleb – symbol dobrobytu i szczęścia, symbol Ciała Chrystusa.
• Sól – odstraszenie od zła,
• Słodycze.
6. Praca plastyczna:
• Uzupełnianie kolorowanki
7. Tekst wielkanocnej piosenki.
Idą święta, wielkanocne idą święta.
O tych świętach każdy zając pamięta.
Do koszyczka zapakuje słodycze
i na święta ci przyniesie moc życzeń.
Idą święta, wielkanocne idą święta.
O tych świętach i kurczątko pamięta.
W żółte piórka się ubierze, wesołe
wśród pisanek będzie biegać po stole.
Idą święta, wielkanocne idą święta.
O tych świętach nasz baranek pamięta.
Ma na szyi mały dzwonek dźwięczący,
będzie dzwonił, będzie skakał po łące.
Idą święta, wielkanocne idą święta.
O tych świętach każde dziecko pamięta.
Pomaluje jajka w kwiatki i w gwiazdki,
zrobi na pisankach śliczne obrazki.
8. Zabawa z jajkiem przy muzyce: dowolna muzyka
Uczestnicy zabawy w czasie muzyki podają sobie jajko ugotowane na twardo, na przerwę w muzyce, osoba która trzyma jajko musi wykonać zadanie : przejść w koło stołu z jajkiem na łyżce.
9. Masaż relaksacyjny: Uczestnicy zabawy siedzą plecami do siebie
A to co /2x ( rysowanie na plecach jajka)
Jajko drogą szło (naśladowanie palcem ruchu jajka)
Napotkało ,,patelnię” (ruch okrężny na głowie)
I udaje jajecznicę (rozbicie jajka na głowie)
"Powiedz mi, a zapomnę.
Pokaż mi, a zapamiętam.
Pozwól mi zrobić, a zrozumiem"
00-132 Warszawa
ul. Grzybowska 12/14 A