......................................................................................................................................................................................................................................................
JEŻeli jesteś inny, czyli jak kochać siebie za to jakim się jest
Rodzicu, opiekunie, mamo i tato!
Aby szanować i kochać innych, trzeba nauczyć się akceptować siebie. Nam, dorosłym, czasem bezrefleksyjnie, zdarza sie porównywać osiągnięcia pociech względem innych rówiesników, a co za tym idzie - dokonywać niesłusznej, a może nawet krzywdzącej oceny. Jeśli wciąż poszukujesz odpowiedzi na pytanie, jak pomóc dziecku pokochać samo siebie, to nie martw się, nie jesteś sam - wielu rodziców zmaga się z tym problemem. Jak sobie z nim poradzić? Janusz Korczak nauczał, że rozwiązaniem jest tu: dialog, okazywanie dobra oraz pełne troski i cierpliwości spotkania. Może do nich dochodzić podczas spaceru, wspólnych posiłków albo tuż przed snem, kiedy to wszystkie emocje z dnia opadają i możecie wspólnie spędzić czas.
Zapamietaj!
.............................................................................................................................................................................................................................................................
ZNACZENIE ZABAWY W ROZWOJU DZIECKA
Główną formą aktywności dziecka w wieku przedszkolnym jest zabawa. Dawniej uważano zabawę za stratę czasu. Zmieniło się to na przełomie XIX i XX wieku. Naukowcy stwierdzili, że dostarcza ona dzieciom kształcących, wartościowych doświadczeń, szczególnie niezbędnych w zakresie uspołecznienia.
Zabawa przedszkolaka jest czynnością twórczą. Najbardziej typowa dla tego okresu jest zabawa tematyczna (zabawa fikcyjna lub w role). Jest to związane z tym, że chce ono brać udział w zajęciach dorosłych. Aktorami tych zabaw są lalki i misie, a następnie inne dzieci. Tematyka zabaw przedszkolaka jest bardzo szeroka. Są wśród nich zabawy związane z domem rodzinnym, życiem zwierząt, aż po tematy z bajek. Dzieci młodsze bawią się krócej z uwagi na krótszy czas koncentracji. Starsze przedszkolaki potrafią dłużej koncentrować uwagę na jednym temacie. Początkowo dzieci bawią się same lub włączają w swoją zabawę dorosłych, z wiekiem łączą się w kilkuosobowe grupki. Z czasem te zespoły są liczniejsze i nie rozpadają się tak szybko jak u cztero czy pięciolatków.. W przypadku starszych przedszkolaków, kiedy poziom ich rozwoju umysłowego jest wyższy zabawy są bardziej urozmaicone. Zabawa tematyczna ma duże znaczenie dla psychicznego i społecznego przystosowania dziecka. Przedszkolak może dzięki temu rozwinąć wgląd w siebie i w otoczenie społeczne. Ponadto, dziecko uczy się współdziałania w grupie, bycia jej członkiem, a to służy dobremu społecznemu przystosowaniu. W wieku przedszkolnym wzrasta tez liczba zabaw konstrukcyjnych, które pobudzają zdolności twórcze. W zabawach tych dzieci najczęściej wykorzystują klocki. Wśród zajęć manipulacyjno - konstrukcyjnych dziecka wymienia się rysowanie, malowanie, lepienie z mas plastycznych itp.
Zabawa ma ogromne znaczenie dla rozwoju dziecka. Oto najważniejsze jej funkcje ( za: Hurlock E. B. Rozwój dziecka. PWN):
- rozwój fizyczny – rozwija mięsnie, stanowi ujście dla nadmiaru dziecięcej energii
- rozwój społeczny – stanowi zachętę do komunikowania się z innymi w sposób dla nich zrozumiały: dziecko bawiąc się z innymi, uczy się nawiązywać kontakty społeczne
- w jej trakcie dziecko ma możliwość rozładowania napięć emocjonalnych
- zabawa może stanowić ujście dla niezaspokojonych potrzeb i pragnień dziecka – np. jeśli dziecko w realnym życiu nie może pełnić roli przywódcy, może być nim właśnie w zabawie
- przez zabawę dziecko uczy się nowych rzeczy
- zabawa stymuluje twórczość – dziecko zauważa, że jego zainteresowania twórcze, które w zabawie po prostu sprawiają radość, mogą przenieść się na inne sytuacje życiowe, niekoniecznie związane z zabawą.
U starszych przedszkolaków, poza zabawą, coraz większego znaczenia nabierają różnego rodzaju zajęcia podejmowane przez dziecko: np, ćwiczenia odwzorowywania szlaczków. Dziecko zaczyna być coraz bardziej odpowiedzialne za to, co robi, a jego czynności nabierają charakteru intencjonalnego – zmierzają do określonego celu.
"Powiedz mi, a zapomnę.
Pokaż mi, a zapamiętam.
Pozwól mi zrobić, a zrozumiem"
00-132 Warszawa
ul. Grzybowska 12/14 A