Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

Eksperyment :„Tęcza na talerzu”

Eksperyment :„Tęcza na talerzu”

Zapraszam na chwilę relaksu, przy wspólnym eksperymentowaniu. Dziecko uczy się chętnie tego, co je zaciekawia, a najlepiej wówczas, gdy czynnie eksperymentuje i samo ustala tematy badań chcąc iść w poznawaniu własną drogą, dochodzić do własnych rozwiązań. Miłej zabawy

Zadanie na dziś:
1.Eksperyment : Perełki w oleju


Przydadzą się:
• miska z wodą
• plastikowe przeźroczyste kubki i tacki (1 na osobę lub parę)
• strzykawki lub zakraplacze (1 na osobę)
• barwniki
• olej (1/2 szklanka)
Krok po kroku:
• Kubek stawiamy na tacce.
• Nalewamy do niego wodę (ok. ¾ kubka).
• Dodajemy warstwę oleju (ok. 2 cm)
• Strzykawką lub zakraplaczem dodajemy kolorowe barwniki.
• Obserwujemy jak kształtują się kolorowe perełki i w jaki sposób się przemieszczają.
Eksperyment :„Tęcza na talerzu”
• Pomoce/składniki:
• cukierki Skittles,
• biały talerz,
• woda.
Przygotowanie:
Wokół rantu talerza układamy cukierki w kształcie okręgu, następnie na środek talerza powoli wlewamy wodę i obserwujemy co się dzieje. Ważne aby po wlaniu wody nie przestawiać i nie przesuwać talerza, bo barwniki się rozpłyną nierówno. Najlepiej jak talerz stoi w miejscu. Cukierki zaczynają puszczać barwnik w bardzo efektowny sposób, już po kilku sekundach barwiąc wodę niczym powstająca tęcza
Kolorowa łódeczka
1. Do miski nalewamy wody.
2. Dziecko otrzymuje plastelinę, lepi z niej łódeczkę zaginając jej brzegi do góry i umieszcza ją w misce.
3. Następnie z łódeczki formuje kulkę i ponownie umieszcza w misce z wodą.
4. Dodatkowym elementem może być kapsel, który kładziemy na wodzie, a następnie zgniatamy i ponownie wkładamy do miski.
Co się stało?
Łódeczka wykonana z plasteliny unosi się na wodzie, a zamieniona w kulkę tonie. Podobnie jest z kapslem. Dzieje się tak dlatego, że to czy dany przedmiot pływa czy tonie zależy od jego kształtu, który decyduje o działającej na ten przedmiot sile wyporu.

Drugim zadaniem na dziś są ćwiczenia gimnastyczne:


2.Ćwiczenia wzmacniające gorset mięśniowy kręgosłupa


Rodzic i dziecko lub dzieci w parach leżą na przeciwko siebie:
• Podawanie do siebie piłki rękami (ramiona ułożone w bok, łokcie uniesione)
• Siłowanie – obie osoby trzymają piłkę. Na sygnał każdy ciągnie piłkę do siebie licząc np. do pięciu. Wygrywa ten, kto zabierze piłkę.
• Klaskanie – dziecko powtarza rytm, którą rodzic pokaże (przy uniesionych łokciach).
• Dmuchanie – podawanie do siebie piłeczki ping-pongowej dmuchając ją.


Rodzic i dziecko lub dzieci w parach leżą obok siebie
• Rzucanie – rzucamy jak najdalej oburącz woreczek (lub np. kulkę papierową). Następnie czołgamy się po woreczek.
• Ślizganie – leżąc na podłodze (lub na kocyku) ślizgi na brzuchu (ważne, by ręce odpychały się równocześnie). Zabawę można przeprowadzić w formie zawodów rodzic – dziecko.
Rodzic i dziecko lub dzieci w parach leżą na plecach, głowami do siebie
• Z kijkiem – chwytamy rękami za wspólny kijek (nad głową), nogi podnoszą się dotykając go stopami i wracają na podłoże.
• Z kijkiem nr 2 – chwytamy rękami za wspólny kijek (nad głową), ciągniemy kijek do siebie (kto silniejszy)
Profilaktyka płaskostopia i ćwiczenia wzmacniające mięśnie grzbietu
Rodzic i dziecko lub dzieci w pozycji siedzącej
• Co narysowałem? – rysujemy zakrętką butelki (trzymaną przez palce stóp) litery, cyfry, figury, zadaniem drugiej osoby jest odgadnąć co zostało zapisane/narysowane
• Podaj butelkę! – turlanie stopami butelki do siebie
• Porządku – wrzucanie do butelki palcami stóp np. żołędzi, kulek papierowych, pogniecionych wcześniej stopami
• Grzechotka – butelka wypełniona wodą z brokatem jest trzymana przez palce stóp, zadaniem dzieci jest potrząsanie butelką „grzechotką” w dowolnym rytmie, rytm może naśladować druga osoba
Rodzic i dziecko lub dzieci w pozycji leżącej
• Grzechotka nr 2 – jak wyżej, z tą różnicą, że butelkę trzymają ręce w leżeniu na brzuchu (łokcie w górze)
• Kółka – leżymy na brzuchu, rodzic trzyma butelkę w wyprostowanych rękach, dziecko obiema rękami (łokcie uniesione) wrzuca na butelkę kółka/obręcze. związane w pętlę sznurówki
• Złap mnie – rodzic trzyma butelkę wyprostowanych rękach. Dziecko czołga się do butelki, by np. nakleić na niej naklejkę lub ją przewrócić w określonym czasie (rodzic liczy np. do 8, 10 )
• Kręgle – potrzebujemy do tej zabawy więcej butelek. Leżąc na brzuchu w pewnej odległości od butelek “kręgli” przewracamy je tocząc piłkę palcami stóp lub rękami (łokcie uniesione, w bok).

Polecam portale dla rodziców : miasteczkodzieci.pl  Serwis Polskie Radio

Zachęcam do przeczytania zakładki dowiecie się Państwo dlaczego warto z dzieckiem eksperymentować.

 

Data dodania: 2020-03-27 10:25:55
Data edycji: 2020-03-27 10:47:30
Ilość wyświetleń: 1134

"Powiedz mi, a zapomnę.

Pokaż mi, a zapamiętam.

Pozwól mi zrobić, a zrozumiem"

Konfucjusz
Bądź z nami
aktualności i informacje
Biuletynu Informacji PublicznejTłumacz języka migowego
Biuletynu Informacji Publicznej
Tłumacz języka migowego