„Co by było gdyby…?”
„Gdyby nagle…”Wyobraźcie sobie, że budzicie się rano i wszystkie urządzenia elektryczne te na prąd i baterie nagle zniknęły. Wymyślcie sposoby na zaradzenie tej sytuacji. Jeśli już to zrobicie zapraszamy do wspólnej zabawy z naszymi pomysłami jak zastąpić niektóre z tych urządzeń. Podpowiemy Wam że, już tak kiedyś było zanim wynaleziono te wszystkie cudowne nowoczesne urządzenia nie było nic i ludzie sami musieli wszystko robić.
KATASTROFA W. Ścisłowski
W mieszkaniu ciemno,
świeczka płonie,
W lodówce powódź,
milczy radio,
nie dźwięczy dzwonek,
winda znowu
stanęła gdzieś między piętrami!
Pralka zamarła też w bezruchu,
gramofon rozpędzony zamilkł,
magnetofonu nikt nie słucha.
Zgasł telewizor kolorowy,
żelazko zimne, grzejnik też!
O szyciu także nie ma mowy,
kurz z odkurzacza śmieje się!
A wszystko, moi drodzy, stąd,
że wyłączono nagle prąd!
Jak byśmy więc bez prądu żyli
ten wiersz pokazał wam w tej chwili.
Znów płoną lampy- mrok się cofa
i szybko mija katastrofa!
„Kubkofon” Kiedyś gdy jeszcze nie było telefonu ludzie porozumiewali się na odległość za pomocą sygnałów dymnych (ognisko), dźwiękowych ( bębny), świetlnych. Spróbujcie wykonać swój telefon. Pomoce: dwa kubki po jogurcie, sznurek, dwa kółka z tekturki, koraliki wykałaczki. Wspólnie z rodzicem przełóż sznurek przez denka obu kubków, np. z pomocą wykałaczki. Na końcach załóż tekturowe kółka, koraliki i gotowe. Teraz stańcie daleko od siebie, jedna osoba mówi do środka kubka a druga słucha, sznurek musi być naprężony.
„Wielkie pranie” Co zrobić gdy nie ma pralki, po prostu trzeba prać ręcznie. Upierzcie razem z mamą w misce lub umywalce dowolną część garderoby. Po ciężkiej pracy należy się odpoczynek. Relaks: Dziecko leży wygodnie na plecach a rodzic wykonuje masaż z wykorzystaniem naprężonego szalika, chustki, masując od stóp do głowy, potem zamieniamy się miejscami
„Telewizor” Przygotujcie ekran z kartki papieru, kartonu, materiału lub odpowiednio wykorzystajcie dostępne meble. Wymyślcie wspólnie z rodzicem program np. rozrywkowy lub edukacyjny, możecie opowiedzieć bajkę i gotowe. Potem zamieńcie się miejscami.
„Teraz wy…” Pomyślcie jak jeszcze możecie zastąpić inne urządzenia, które macie w domu np. światło wieczorem można zastąpić własnoręcznie zrobionymi lampkami, komputer –wspólną grą planszową, Gra: potrzebne będą nakrętki z butelek. Kto ułoży największą wieżę z nakrętek?
„Kwadrat” Wyszukaj kwadrat wśród różnych sprzętów domowych lub zabawek. Jeśli masz układanki z figurami geometrycznymi to je wykorzystaj jeśli nie to wytnij z wzoru. Znajdź kwadrat i obejrzyj go dokładnie. Pokaż jego boki leżące(poziome) i stojące (pionowe), policz wszystkie boki, przejedź palcem po obwodzie figury. Relaks: narysuj kształt kwadratu palcem w powietrzu lub na dywanie. Można też oczywiście na kartce. Następnie ćwiczycie pokazywanie palcem kolejnych boków i oddychanie: przy I boku wstrzymaj oddech, przy drugim wciągnij powietrze nosem (wdech), przy trzecim wstrzymaj oddech, przy czwartym wydech I tak 2-3 razy. Nie więcej.
„Bądź bezpieczny” Porozmawiajcie o tym jak należy korzystać z urządzeń elektrycznych, o zakazie samodzielnego obsługiwania urządzeń podłączonych do prądu, dotykania gniazdek elektrycznych, włączania i wyłączania z sieci oraz obejrzyjcie znak „Uwaga prąd”
„Gimnastyka dla smyka” Śpiewanki- gimnastykowanki- Zachęcamy do ćwiczeń z dziećmi przy muzyce. https://www.youtube.com/watch?v=351fw50UOn8
„Karty pracy i kolorowanki” dla chętnych
Dodatkowa literatura Wiersz „Wynalazca” K. Gruszczyński załącznik
"Powiedz mi, a zapomnę.
Pokaż mi, a zapamiętam.
Pozwól mi zrobić, a zrozumiem"
00-132 Warszawa
ul. Grzybowska 12/14 A