1.„ Kto jest potrzebny, aby powstała książka?’’ – propozycja rozmowy na temat procesu powstawania książki na podstawie doświadczeń dziecka i fragmentu opowiadania Zofii Staneckiej pt. „Basia i biblioteka’’.
– Cieszę się, że przyszliście do naszej biblioteki. Mam nadzieję, że będziecie dobrze się bawić. – Bibliotekarka uśmiechnęła się miło. – Już za chwilę przyjdzie autorka, ale najpierw chciałam was o coś zapytać. Kto z was wie, gdzie pracuje pisarz? – W bibliotece! – zawołała Basia. – W pisarni! – przekrzyczeli ją Olaf z Karolem. – Oj tak, przydałoby się, żeby istniały takie miejsca jak pisarnie – powiedział ktoś rozbawionym głosem. Basia odwróciła głowę. W progu Sali stała pani z plakatu. Na głowie miała masę loczków uginała się pod ciężarem wielkiej, wypchanej czymś torby. – Mam na imię Róża – powiedziała, gdy dotaszczyła torbę pod tablicę. – Zajmuję się pisaniem oraz ilustrowaniem książek. Ilustruję w domu, a piszę wszędzie tam, gdzie mogę usiąść z laptopem i pomyśleć. Bo w pracy autora myślenie jest bardzo ważne. Myślenie i co jeszcze. Coś, co sprawia, że można tworzyć nowe opowieści, rysować i marzyć… To coś nazywa się… – Czekolada! – zawołała Basia. Mama nigdy nie siada do pracy bez czekolady. Autorka roześmiała się. – Czekolada rzeczywiście bywa pomocna w myśleniu, ale chodziło mi o coś innego. O super – moc, z której korzysta każdy pisarz lub ilustrator, gdy tworzy książki. Moc na literę „w’’. – Wrotki! – ucieszył się Karol. – Wy – ob…- podpowiedziała autorka.
Propozycja pytań dla dzieci:
Co miała na myśli autorka? / wyobraźnia/ Dlaczego pisarce potrzebna jest w pracy wyobraźnia? Czym jeszcze, oprócz pisania, zajmowała się autorka, z którą spotkały się dzieci? Kto jeszcze jest potrzebny, aby powstała książka? Możemy dzieci nakierować na zawody: grafik, redaktor, drukarz.
2. Piosenka o książce
3. Zabawa - relaksacyjna
*„ Papiernia” – propozycja zabawy relaksacyjnej dla całej rodziny na podstawie wiersza Natalii Łasochy pt. „ Papiernia’’, / dobieramy się parami/. Budujemy wiedzę dziecka na temat powstawania papieru.
-Wczesnym rankiem idź do lasu, / dziecko palcami wskazującymi na przemian „spaceruje’’ po plecach drugiej osoby/
-Drwal tam drzewa tnie. /krawędzią dłoni delikatnie kreślimy linię w poprzek pleców/
-Potem wielką ciężarówką do papierni jadą pnie. / pięść jednej dłoni przesuwamy wzdłuż pleców/
-Duży kawał drewna weź i długo nie czekaj, /chwytamy drugą osobę za ramiona/
-Na drobne kawałki porządnie go posiekaj. / krawędziami obu dłoni delikatnie stukamy po plecach – od góry do dołu i od dołu do góry/
-Dodaj barwnik, jaki chcesz, jeszcze klej i woda, /delikatnie dotykamy szyi, a następnie jedno i drugie ucho/
-W wielkiej kadzi to wymieszaj i masa gotowa. / palcem wskazującym kreślimy koła na plecach/
-Teraz trudne jest zadanie, lecz się nie poddawaj, na podłużnych sitach tę masę rozkładaj. /palcami obydwu dłoni przesuwamy po plecach od góry do dołu/
-Dużo cierpliwości teraz potrzebujesz, masa schnie a ty ją dzielnie po trochu wałkujesz. / całą powierzchnią obu dłoni gładzimy plecy od góry do dołu/
–Kiedy papier już gotowy, zwiń go w wielkie bele, taki papier co dzień ma zastosowań wiele. / jedna z osób kładzie się na dywanie, a druga ją turla/
4. Propozycja wykonania zakładki do książki ( załącznik)
"Powiedz mi, a zapomnę.
Pokaż mi, a zapamiętam.
Pozwól mi zrobić, a zrozumiem"
00-132 Warszawa
ul. Grzybowska 12/14 A