Wielkanocny stół - Przedszkole nr 1 w Warszawie
Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Reset
Reset

Wielkanocny stół

Wielkanocny stół

Dzień dobry,

dziÅ› w Wielki Czwartek porozmawiamy o potrawach, które znajdÄ… siÄ™ na wielkanocnym stole i w wielkanocnym koszyczku.

Najpierw proponuję mały masaż:

PLACEK
Baba placek ugniataÅ‚a, wyciskaÅ‚a, waÅ‚kowaÅ‚a [z wyczuciem ugniatamy boki dziecka, wodzimy dÅ‚oÅ„mi zwiniÄ™tymi w pięści po jego plecach w górÄ™ i w dóÅ‚]   
raz na prawo, raz na lewo
potem trochÄ™ w przód i w tyÅ‚:
żeby placek dobry był. [masujemy plecy aż poczujemy ciepło]
Cicho... cicho... placek rośnie
w ciepłym piecu u babuni.
A gdy będzie upieczony,
każdy brzuszek zadowoli,
wyjmujemy i kroimy [kroimy brzegiem dłoni]
dla mamusi i tatusia i zjadamy mniam, mniam.

 

,,Wielkanocne pysznoÅ›ci”

W przedszkolu na każdym kroku widać byÅ‚o zbliżajÄ…cÄ… siÄ™ Wielkanoc. W wazonach staÅ‚y bazie, a obok – koszyczki z jajkami. Wszystkie zawieszone dekoracje też przypominaÅ‚y o Å›wiÄ™tach. SÅ‚oÅ„ce każdego kolejnego dnia coraz mocniej Å›wieciÅ‚o. Ada, podobnie jak inne dzieci z jej grupy, nie mogÅ‚a doczekać siÄ™ Å›wiÄ…t. Pani opowiadaÅ‚a o tradycjach wielkanocnych. – A może zrobimy sobie mazurka? I jeszcze babkÄ™ i szynkÄ™. Nie może też zabraknąć chleba i jajek! – Ale jak my to wszystko sami zrobimy? – dopytywaÅ‚ Kamil. – To naprawdÄ™ dużo pracy. WidziaÅ‚em, jak babcia piekÅ‚a ciasto. Pani tajemniczo uÅ›miechnęła siÄ™ do dzieci. – Tak naprawdÄ™ zrobimy dziÅ› te wszystkie smakoÅ‚yki, ale one nie bÄ™dÄ… nadawaÅ‚y siÄ™ do jedzenia. Wykonamy je z masy solnej, potem wypieczemy i pomalujemy. A na koniec urzÄ…dzimy kÄ…cik wielkanocny. – Ale fajny pomysÅ‚ – zawoÅ‚aÅ‚ Kamil. Ada zrobiÅ‚a wielkÄ… babÄ™ wielkanocnÄ…, a Kamil – szyneczkÄ™. Inne dzieci też staraÅ‚y siÄ™ jak mogÅ‚y. Po pomalowaniu i uÅ‚ożeniu na stoliczku wszystkie „smakoÅ‚yki” wyglÄ…daÅ‚y jak prawdziwe, zwÅ‚aszcza baba z lukrem. Po podwieczorku do sali Å›redniaków przyszÅ‚y w odwiedziny starszaki. – Ale macie tu pyszniutkie pysznoÅ›ci! – oblizujÄ…c siÄ™, zawoÅ‚aÅ‚ Maciek i wyciÄ…gnÄ…Å‚ rÄ™kÄ™ po babÄ™. W ostatniej chwili przed zjedzeniem powstrzymaÅ‚ go Olek. – Dlaczego nie mogÄ™ siÄ™ poczÄ™stować? Trzeba jeść szybko, póki Å›wieże. Potem już nie bÄ™dÄ… takie dobre. – Maciek, przyjrzyj siÄ™ uważniej tym smakoÅ‚ykom. Przecież one sÄ… z masy solnej. Jeszcze mógÅ‚byÅ› sobie przez nie poÅ‚amać zÄ™by. Najlepiej poczekaj na prawdziwy wielkanocny stóÅ‚ i prawdziwe pysznoÅ›ci. Maciek przytaknÄ…Å‚ gÅ‚owÄ…, ale i tak ukradkiem – kiedy nikt nie patrzyÅ‚ – powÄ…chaÅ‚ babkÄ™. SkrzywiÅ‚ siÄ™, zawiedziony, i rad nierad postanowiÅ‚ jednak poczekać na Å›wiÄ™ta.

Porozmawiajmy z dzieckiem nt. przeczytanego tekstu:

Pytania pomocnicze

 − Z czego dzieci wykonaÅ‚y smakoÅ‚yki do koszyka wielkanocnego?

− Dlaczego Olek powstrzymaÅ‚ Maćka przed skosztowaniem babki z kÄ…cika wielkanocnego? 

− O jakich tradycjach wielkanocnych byÅ‚a mowa w opowiadaniu?

− Jakie smakoÅ‚yki z wielkanocnego stoÅ‚u lubisz najbardziej?

Pozmawiajmy z dzieckiem o tym, jakie potrawy postawimy na wielkanocnym stole w naszym domu.

 

A teraz zapraszam do wykonania smakoÅ‚yków z masy solnej:

Składniki na masę solną

  • szklanka mÄ…ki
  • szklanka soli
  • ½ szklanki wody 

Przepis na masÄ™ solnÄ…

  • W misce wymieszaj mÄ…kÄ™ z solÄ… a nastÄ™pnie dodaj wodÄ™ i dokÅ‚adnie wymieszaj a nastÄ™pnie ugniataj do uzyskania jednolitej gÅ‚adkiej i elastycznej masy.

A jak ma wyglądać koszyczek wielkanocny, co do niego włożymy? Obejrzyjcie film.

 

 

I na koniec trochÄ™ ruchu.

Ćwiczenia metodÄ… Weroniki Sherborne – partnerem może być rodzeÅ„stwo lub rodzic

- Siad w parach plecami do siebie - najpierw delikatne ocieranie się, przytulanie, "wyczuwanie" plecami partnera, potem - pchanie partnera plecami (poznawanie własnej siły)

- HuÅ›tawka - jedno dziecko leży na kocu, pozostali trzymajÄ… krawÄ™dź koca i usiÅ‚ujÄ… huÅ›tać. W parach trzymanie siÄ™ za rÄ™ce - wspólne siadanie na podÅ‚odze i wstawanie równoczeÅ›nie z trzymaniem siÄ™ za przeguby.

- Paczka - dziecko siedzi skulone w kÅ‚Ä™bek, a współćwiczÄ…cy próbuje "rozwiÄ…zać paczkÄ™", ciÄ…gnąć za nogi i rÄ™ce

- Worek - dziecko leży na brzuchu lub plecach a dorosÅ‚y próbuje przewrócić go na drugÄ… stronÄ™

 

Miłego dnia !

Data dodania: 2020-04-09 09:00:51
Data edycji: 2020-04-09 09:26:38
Ilość wyświetleń: 1043

"Powiedz mi, a zapomnÄ™.

Pokaż mi, a zapamiętam.

Pozwól mi zrobić, a zrozumiem"

Konfucjusz
Bądź z nami
aktualności i informacje
Biuletynu Informacji PublicznejTłumacz języka migowego
Biuletynu Informacji Publicznej
Tłumacz języka migowego