Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Reset
Reset

Eksperyment :„Tęcza na talerzu”

Eksperyment :„Tęcza na talerzu”

Zapraszam na chwilę relaksu, przy wspólnym eksperymentowaniu. Dziecko uczy się chętnie tego, co je zaciekawia, a najlepiej wówczas, gdy czynnie eksperymentuje i samo ustala tematy badań chcąc iść w poznawaniu własną drogą, dochodzić do własnych rozwiązań. Miłej zabawy

Zadanie na dziś:
1.Eksperyment : Perełki w oleju


Przydadzą się:
• miska z wodą
• plastikowe przeźroczyste kubki i tacki (1 na osobę lub parę)
• strzykawki lub zakraplacze (1 na osobę)
• barwniki
• olej (1/2 szklanka)
Krok po kroku:
• Kubek stawiamy na tacce.
• Nalewamy do niego wodę (ok. ¾ kubka).
• Dodajemy warstwę oleju (ok. 2 cm)
• Strzykawką lub zakraplaczem dodajemy kolorowe barwniki.
• Obserwujemy jak kształtują się kolorowe perełki i w jaki sposób się przemieszczają.
Eksperyment :„Tęcza na talerzu”
• Pomoce/składniki:
• cukierki Skittles,
• biały talerz,
• woda.
Przygotowanie:
Wokół rantu talerza układamy cukierki w kształcie okręgu, następnie na środek talerza powoli wlewamy wodę i obserwujemy co się dzieje. Ważne aby po wlaniu wody nie przestawiać i nie przesuwać talerza, bo barwniki się rozpłyną nierówno. Najlepiej jak talerz stoi w miejscu. Cukierki zaczynają puszczać barwnik w bardzo efektowny sposób, już po kilku sekundach barwiąc wodę niczym powstająca tęcza
Kolorowa łódeczka
1. Do miski nalewamy wody.
2. Dziecko otrzymuje plastelinę, lepi z niej łódeczkę zaginając jej brzegi do góry i umieszcza ją w misce.
3. Następnie z łódeczki formuje kulkę i ponownie umieszcza w misce z wodą.
4. Dodatkowym elementem może być kapsel, który kładziemy na wodzie, a następnie zgniatamy i ponownie wkładamy do miski.
Co się stało?
Łódeczka wykonana z plasteliny unosi się na wodzie, a zamieniona w kulkę tonie. Podobnie jest z kapslem. Dzieje się tak dlatego, że to czy dany przedmiot pływa czy tonie zależy od jego kształtu, który decyduje o działającej na ten przedmiot sile wyporu.

Drugim zadaniem na dziś są ćwiczenia gimnastyczne:


2.Ćwiczenia wzmacniające gorset mięśniowy kręgosłupa


Rodzic i dziecko lub dzieci w parach leżą na przeciwko siebie:
• Podawanie do siebie piłki rękami (ramiona ułożone w bok, łokcie uniesione)
• Siłowanie – obie osoby trzymają piłkę. Na sygnał każdy ciągnie piłkę do siebie licząc np. do pięciu. Wygrywa ten, kto zabierze piłkę.
• Klaskanie – dziecko powtarza rytm, którą rodzic pokaże (przy uniesionych łokciach).
• Dmuchanie – podawanie do siebie piłeczki ping-pongowej dmuchając ją.


Rodzic i dziecko lub dzieci w parach leżą obok siebie
• Rzucanie – rzucamy jak najdalej oburącz woreczek (lub np. kulkę papierową). Następnie czołgamy się po woreczek.
• Ślizganie – leżąc na podłodze (lub na kocyku) ślizgi na brzuchu (ważne, by ręce odpychały się równocześnie). Zabawę można przeprowadzić w formie zawodów rodzic – dziecko.
Rodzic i dziecko lub dzieci w parach leżą na plecach, głowami do siebie
• Z kijkiem – chwytamy rękami za wspólny kijek (nad głową), nogi podnoszą się dotykając go stopami i wracają na podłoże.
• Z kijkiem nr 2 – chwytamy rękami za wspólny kijek (nad głową), ciągniemy kijek do siebie (kto silniejszy)
Profilaktyka płaskostopia i ćwiczenia wzmacniające mięśnie grzbietu
Rodzic i dziecko lub dzieci w pozycji siedzącej
• Co narysowałem? – rysujemy zakrętką butelki (trzymaną przez palce stóp) litery, cyfry, figury, zadaniem drugiej osoby jest odgadnąć co zostało zapisane/narysowane
• Podaj butelkę! – turlanie stopami butelki do siebie
• Porządku – wrzucanie do butelki palcami stóp np. żołędzi, kulek papierowych, pogniecionych wcześniej stopami
• Grzechotka – butelka wypełniona wodą z brokatem jest trzymana przez palce stóp, zadaniem dzieci jest potrząsanie butelką „grzechotką” w dowolnym rytmie, rytm może naśladować druga osoba
Rodzic i dziecko lub dzieci w pozycji leżącej
• Grzechotka nr 2 – jak wyżej, z tą różnicą, że butelkę trzymają ręce w leżeniu na brzuchu (łokcie w górze)
• Kółka – leżymy na brzuchu, rodzic trzyma butelkę w wyprostowanych rękach, dziecko obiema rękami (łokcie uniesione) wrzuca na butelkę kółka/obręcze. związane w pętlę sznurówki
• Złap mnie – rodzic trzyma butelkę wyprostowanych rękach. Dziecko czołga się do butelki, by np. nakleić na niej naklejkę lub ją przewrócić w określonym czasie (rodzic liczy np. do 8, 10 )
• Kręgle – potrzebujemy do tej zabawy więcej butelek. Leżąc na brzuchu w pewnej odległości od butelek “kręgli” przewracamy je tocząc piłkę palcami stóp lub rękami (łokcie uniesione, w bok).

Polecam portale dla rodziców : miasteczkodzieci.pl  Serwis Polskie Radio

Zachęcam do przeczytania zakładki dowiecie się Państwo dlaczego warto z dzieckiem eksperymentować.

 

Data dodania: 2020-03-27 10:25:55
Data edycji: 2020-03-27 10:47:30
Ilość wyświetleń: 1039

"Powiedz mi, a zapomnę.

Pokaż mi, a zapamiętam.

Pozwól mi zrobić, a zrozumiem"

Konfucjusz
Bądź z nami
aktualności i informacje
Biuletynu Informacji PublicznejTłumacz języka migowego
Biuletynu Informacji Publicznej
Tłumacz języka migowego